fredag 21 februari 2014

God help me jag har börjat titta på Doctor Who


Så en sådär fem miljoner år efter alla andra har jag alltså börjat titta på Doctor Who. Jag erkänner, jag var skeptisk. Det finns så många avsnitt, femtio års historia! Men, mina tvivel till trots så gillar jag serien. Den är fruktansvärt rolig på sina ställen, samtidigt som den lyckas vara både dramatisk, rolig och känslosam och har den där speciellt brittiska charmen (för att inte tala om att de olika skådespelarna som porträtterar Doctorn är underbara!).

Inte för att den är fri från brister (hälften av problemen skulle kunna lösas genom lite extra tidsresande, och ingen skulle egentligen behöva dö, för att, duh, tidsresor! Men hur roligt vore det att titta på?) men den har ett unikt tema som jag inte stött på någonstans tidigare, ett tema jag längtat efter att hitta.

Jag menar, Doctorn har en tidsmaskin, och han reser runt i tiden för att det är kul, för att han kan, och för att varför inte? Man får se allt, extrem framtid, dåtid, nutid, allt! Det här är vad jag skulle göra om jag hade en tidsmaskin (om man ignorerar hela problemet med att förändra nutiden genom att lägga sig i det förflutna, men strunt i det). Det är så kul att se en lättsam, rolig serie utan att den helt tappar sin allvarliga sida! Några andra whovianer där ute? Jag har inte sett så många avsnitt än, men vi kan ändå vara nördar tillsammans!


Förresten, det är ingen som vet en bra bok med det här temat? Alltså att de reser runt i olika tidsåldrar, framtid och dåtid, all over the place? För att jag plötsligt ett extremt behov av det (och för att det här inlägget inte ska bli helt fritt från bokrelaterade ämnen).

6 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte heller sett Doctor Who men överväger saken nu när jag har en lång tids väntan på nya avsnitt av Sherlock framför mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, Sherlock är också bra (har inte sett så många avsnitt men de jag kollat på har jag gillat skarpt). Jag rekommenderar definitivt Doctor Who :)

      Radera
  2. Jag började kolla på Doctor Who i januari, och nu har jag sett de 5 första säsongerna av den nya serien. De två första avsnitten var sisådär tyckte jag, men runt avsnitt 4-5 var jag helt fast, och nu älskar jag det. :) Jag tog en liten paus eftersom jag inte ville att det skulle ta slut för fort, men jag har säsong 6 & 7 hemma, så jag ska snart börja med dem. Hur långt har du sett? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på de två första i säsong ett (den nya serien) och tre fyra stycken i säsong fem (jag är inte så bra på det här med att titta i kronologisk ordning). Jag ska nog komma ikapp ;)

      Radera
  3. Jag har inte sett Dr Who men funderar allvarligt på om jag ska ge det hela en chans :)

    SvaraRadera
  4. Välkommen till Doctor Who-besattheten :D

    SvaraRadera