söndag 2 februari 2014

Favorit i repris - Eldmärkt av Joanne Harris

Tredje Favorit i Repris!-inlägget på typ ett år, är jag inte bra på att vara regelbunden så vad? Repris-inläggen går ut på att jag lyfter upp och sätter en gammal favoritbok i rampljuset, en sådan som jag läste på den gamla goda tiden, långt innan bokbloggandet. Tidigare har jag pratat om Förtrollad av Månen av Åsa Nilsson och Vild av Boel Werner, och den här gången blir det Eldmärkt av Joanne Harris som hamnar i strålkastarljuset.


I tiderna med en uppsjö av böcker som kretsar kring grekisk mytologi är det lätt att glömma att vi här i norden också har ett gäng gamla gudomligheter som tyckte om att lägga sig i människornas angelägenheter och ställa till besvär. I Eldmärkt möter vi fjortonåriga Maddy Smith som lever i en värld 500 år efter Ragnarök, en värld styrd av Ordensbröderna som envist proklamerar att magi och oknytt inte längre finns. Men Maddy vet bättre; hon har ju själv ett runmärke i handen som skänker henne magiska krafter. Detta har gjort henne till något av en utstött i sin hemby, och hennes enda riktiga vän är vandraren Enöga, som också har lärt henne allt hon kan om magi, gudar och runor. Men efter 500 år av fred rör gudarna på sig igen, och självaste världsträdet skakar i grunden när katastrofen närmar sig.

Eldmärkt bygger mest på sin story, inte på sina karaktärer. Den är invecklad och annorlunda och tvistig och med en välbyggd värld som är lite svår att greppa om man försöker tänka för mycket på den. Kort sagt är den spännande. Man dras med även om huvudpersonen kanske inte är den mest mångfacetterade som finns att tillgå. Maddy har sina stunder när hon får lite djup, när man känner att det finns något mer bakom fasaden, men för det mesta är hon samma envisa, omtänksamma inte alltför smarta fjortonåring som mest existerar för att föra handlingen framåt, och samma sak gäller de flesta övriga karaktärer. Och det är också handlingen som gör att boken är så bra.

Det krävs ingen tidigare kunskap om nordisk mytologi för att hänga med i den här boken, men visst blir det lite extra kul om man känner igen historierna och karaktärerna som dyker upp. Loke i synnerhet är en av mina favoriter från mytologin, och han är också min favorit i boken (kanske har jag fastnat lite i Loke-febern efter the Avengers). Han är den i stort sett enda karaktären som har en lite djupare personlighet och som verkligen är ett nöje att läsa om. Jag vill ha en hel bok om bara honom! Jag älskar hur vi ett litet tag där lurades att tro att han var en tonårskille och att det skulle bli en vanlig paranormal romance, för att sedan få ett mycket intressantare platoniskt förhållande.

Lite fanart baserad på huvudpersonen Maddy och den väldigt annorlunda formen av magi som Harris använder sig av i sin bok. Credit för originalitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar