söndag 12 januari 2014

Den femte vågen av Rick Yancey


Titel: Den femte vågen
Originaltitel: The 5th wave
Serie: The 5th wave #1
Författare: Rick Yancey
Förlag: Rabén & Sjögren
Genre: science fiction, romantik, postapokalyptiskt
Sidantal: 491
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som vill ha realistiskt, mörkt krig med insta-love och vag sci-fi känsla

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en sci-fi som faktiskt innehåller massor av sci-fi, coola utomjordingar och action







Fyra vågor av attacker och 7 miljarder döda människor har passerat sedan De andra parkerade sitt moderskepp utanför vår atmosfär. Sextonåriga Cassie Sullivan har spenderat de senaste veckorna gömd i ett tält i skogen där hon gjort sitt bästa för att hålla sig undan tystarna, utomjordiska lönnmördare i mänsklig skepnad. Men hon gav ett löfte till sin lillebror Sammy, och det löftet tvingar henne från sitt gömställe och in i armarna på någon som kanske är vän, kanske är fiende...
   Samtidigt befinner sig Ben Parish i ett flyktingläger där han tränas och formas till en soldat tillsammans med andra barn. Han är fast besluten att utrota utomjordingarna, men ingen träning i världen kunde ha förberett honom för sanningen om den femte vågen.

Den femte vågen var en av de mest hypade böckerna 2013, men cool som jag är så väntade jag ända till 2014 innan jag läste den (det berodde inte alls på att jag var för lat för att plocka ut den ur bokhyllan och istället slappade hela jullovet). Så levde den upp till hypen och alla lysande recensioner den har fått runt om i bloggosfären?

Hm, mja, den var väl helt okej.

Okej okej, döda mig inte! Det var en bra bok som jag verkligen gillade och hade svårt och lägga ifrån mig, men med den var inte alls vad jag hoppades på. Med tanke på att den beskrivs som en bok om en utomjordisk invasion så liksom väntade jag mig massor av grymma utomjordingar och action och extra mycket science fiction. Tyvärr var inte utomjordingarna speciellt originella, sci-fi fanns det i stort sett inte alls och ordentlig action blev det inte förrän i slutet (vilket var bokens bästa del). Men det funkade ändå, även om jag var lite besviken när jag inte fick vad jag förväntade mig.

Det jag verkligen gillade med boken var att den gav en väldigt realistisk bild av hur ett krig av den här typen skulle utspela sig. Karaktärerna är misstänksamma och härdade och måste många gånger ta det hårda beslutet att döda andra för att överleva själva. De slipper inte undan för att kunna beskrivas som godhjärtade och barmhärtiga utan gör det som måste göras. De är varken onda eller goda och försöker inte rättfärdiga sig själva eller sina handlingar, samtidigt som de vill rädda liv och göra det rätta.

Jag gillade huvudpersonerna också, även om jag fortfarande är lite tveksam på vad jag tycker om deras relationer till varandra. Det var kul att Cassie kunde vara en väldigt typisk tonårstjej vad gäller berättarröst och sätt att tänka, men samtidigt var väldigt påverkad av allt hon varit med om. Hon låter inte en förälskelse styra henne, men hon låter inte heller paranoian ta över. Hon försöker tänka igenom situationen hur omöjlig den än verkar vara. Ben var också okej, men lite tråkigare. Jag tyckte snarare att hans team, speciellt Ringer, var intressant och hoppas få veta mer om dem i uppföljaren. Den jag är mest tveksam om är Evan, Cassies kärleksintresse. Han har potential att bli riktigt häftig, men jag oroar mig väldigt mycket för att han ska ta oh-my-god-I´m-in-love vägen i kommande böcker och helt förlora sina mörkare personlighetsdrag och bli tråkig och orealistisk.

Slutsats: det är svårt att sätta betyg på den här boken utan att först läsa uppföljarna. Om serien går den vägen jag oroar mig för gällande onödig, irriterande romantik och drama vill jag omedelbart sänka betyget (för det finns en del VÄLDIGT TYDLIGA hintar om det) men om den är stark och går sin egen väg skulle jag snarare vilja höja det. Men som det är nu vet jag inte vad som kommer att hända och därför får den en medelmåttig trea i betyg. (om du vill veta mer om vad jag oroar mig för får du läsa spoiler sektionen, men då får du, förståeligt nog, vara beredd på spoilers)

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Om det blir ett triangeldrama mellan Cassie, Evan och Ben (kanske till och med Ringer) kommer jag vilja strypa någon. Det är seriöst det jag oroar mig mest för inför resten av serien. Det skulle förstöra allt.
  • På samma sätt hoppas jag att Ben och Ringer behåller den relationen de har nu och inte massor av svartsjuka och/eller sexual tension sabbar deras vänskap.
  • Är väldigt nyfiken på hur resten av Bens team kommer reagera när de träffar och får veta sanningen om Evan. Kommer de vilja skjuta honom eller vara smarta nog att fatta att de kan använda honom till sin fördel?
Boktrailer:

2 kommentarer:

  1. Skönt att jag inte är ensam om att vara tveksamt inställd till den här boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får hålla tummarna för nästa del ;)

      Radera