måndag 13 januari 2014

Boktips

Under mitt lilla nyårsinlägg där jag frågade om vad ni vill se mer av var det Boktipsinlägg som fick flest röster (hela tre stycken, wow!) och därför är de inläggen nu tillbaka, yeey!

Jag har dock tänkt göra några förändringar gällande dem. Tipsen ska fortfarande komma från min to-read lista, men istället för 4-5 stycken tänker jag begränsa mig till två. Jag tänker också berätta lite mer om varför jag är nyfiken på just de här böckerna, och som extra specialare ha olika teman varje vecka. Med tanke på att det finns ett begränsat antal genrer och undergenrer jag kan använda mig av kommer såklart många teman återkomma med tiden, men oh well, what can you do. Om det är Halloween eller Alla hjärtans dag eller någon annan rolig högtid kommer jag såklart anpassa tipsen efter det, bara för att jag kan. Det kommer röra sig mellan böcker som redan är utgivna, gamla kända/okända klassiker och lovande titlar som ännu inte är utgivna.


Veckans tema: Utomjordingar


556195
Natural Selection av David Coy  

It started as a peaceful visit to his weekend getaway in the Sierra foothills. Hours later teacher Phil Lynch finds himself living a nightmare. Paralyzed and taken prisoner, his body is used as an unwilling host in a bizarre and grisly series of parasitic infections. On board the alien vessel within which he is imprisoned are more than a hundred other humans - and like Phil - just as confused and terrified - their bodies subjected to unfathomable violence for a dark and malevolent purpose. As the terrible truth about the alien visitation unfolds, a small group of captives must first understand - then fight for escape. That struggle will cause them to stretch razor-thin the limits of the human will to survive.  
Varför jag är nyfiken: because the HORROR. Seriöst, jag vill ha tag på en riktigt äcklig, läskig skräck som får det att krypa i skinnet och gör det omöjligt att släcka nattlampan. JAG VILL HA. Att det sedan är utomjordingar skadar inte, och omslaget ser lovande ut, på ett creepy sätt.

17149396
Avalon av Mindee Arnett  
A ragtag group of teenage mercenaries who crew the spaceship Avalon stumble upon a conspiracy that could threaten the entire galaxy in this fascinating and fast-paced sci-fi adventure from author Mindee Arnett

Of the various star systems that make up the Confederation, most lie thousands of light-years from First Earth-and out here, no one is free. The agencies that govern the Confederation are as corrupt as the crime bosses who patrol it, and power is held by anyone with enough greed and ruthlessness to claim it. That power is derived from one thing: metatech, the devices that allow people to travel great distances faster than the speed of light.

Jeth Seagrave and his crew of teenage mercenaries have survived in this world by stealing unsecured metatech, and they're damn good at it. Jeth doesn't care about the politics or the law; all he cares about is earning enough money to buy back his parents' ship, Avalon, from his crime-boss employer and getting himself and his sister, Lizzie, the heck out of Dodge. But when Jeth finds himself in possession of information that both the crime bosses and the government are willing to kill for, he is going to have to ask himself how far he'll go to get the freedom he's wanted for so long.

Avalon is the perfect fit for teens new to sci-fi as well as seasoned sci-fi readers looking for more books in the YA space-and a great match for fans of Joss Whedon's cult hit show Firefly.


Varför jag är nyfiken: handlingen beskriver inte rakt ut att det är utomjordingar inblandade, men den är kategoriserad under 'Aliens' på Goodread så jag tar mer eller mindre för givet att de är där. Självklart är hela idén med utomjordingar i sig tillräckligt för att jag ska börja dregla, men resten av boken låter också lovande. Jag gillar att huvudpersonen Jeth tydligen inte reser runt med någon snygg-men-tuff tjej som han kanske/kanske inte har känslor för utan med sin syster. Det vore trevligt med en bok som hoppar över hela romantikbiten och istället fokuserar på relationer mellan vänner och familj.


Om du gillade det här: jag skrev för länge sedan ett annat inlägg om böcker med utomjordingar, kika in där om du vill veta mer. Klick

Om du tyckte om det här upplägget får du gärna lämna en kommentar, och om du inte gillade det eller har tips på förbättring eller framtida teman får du gärna också lämna en kommentar. Allt är välkommet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar