fredag 6 december 2013

Slated av Teri Terry


12743472
Titel: Slated
Serie: Slated #1
Författare: Teri Terry
Förlag: Orchard Books
Betyg: 4/5
Genre: dystopi, romantik
Sidantal: 439















Kyla vet inte vem hon är.
   Hennes minnen, hennes drömmar och tankar, hela hennes personlighet har blivit raderade i en process som kallas Slating. Regeringen säger att hon var kriminell, en brottsling, men de gav henne en andra chans. Nu kämpar hon med att lära sig de allra enklaste saker, men hur ska hon kunna förstå någonting när ingen vill förklara saker och ting för henne? Hennes iakttagelser är farliga och hennes frågor farligare, och hur hon än kämpar för att acklimatisera sig till ett normalt liv så finns känslan kvar och skaver i utkanten av hennes undermedvetna.
   Det är någonting annorlunda med Kyla.

Slated är en ganska typisk dystopi, men samtidigt en av de bättre. Det finns en romans, men den har inte huvudtemat (även om den är viktig) och är varken insta-love eller en av de många förhatliga triangeldramorna (heter det så? Ett drama flera dramor? Jag känner mig förvirrad) gör entré. Istället fokuserar den till större delen på Kyla och hur hon sakta lär sig att allting inte är som det ska. Den är lite långsam för min smak, men spänningen hålls ändå uppe utan våldsamma actionsekvenser eller konstanta tvister. Stämningen är mystisk hela boken igenom och man undrar ständigt vem Kyla egentligen är.

Bland det jag tycker bäst om med Slated är att man från början inte märker att så mycket är fel. Visst, det är lite läskigt att de tar bort ungdomars minnen om de gjort något brottsligt, men det kunde vara väldigt mycket värre liksom. Men ju längre man läser desto mer förstår man hur instängt och kontrollerat hela samhället är. Det blir ingen tjatig info-dumping och istället sitter man och letar efter fler pusselbitar som kan förklara hur allting hänger ihop, precis som Kyla själv gör.

På tal om Kyla så gillade jag henne som huvudperson, även om hon inte är ny på tio-i-topp listan. Hon var faktiskt smart på riktigt, tänkte igenom saker noga och handlade inte utefter impulser eller enbart känslor. Dessutom gillade jag de lite läskigare undertonerna med henne och önskar att de fått ta mer plats. Hoppas att det blir mer av det i uppföljaren!
   Vad gäller övriga karaktärer så är jag överlag ganska imponerad. Kärleksintresset Ben var jag inte så intresserad av, han kändes lite blek och tråkig, men jag gillade hur mångfasetterade många av de andra bikaraktärerna var. Speciellt Kylas mamma, henne var jag riktigt fascinerad av. Ingen, inte ens de personer Kyla starkt ogillade, tilläts bli platta. Istället fanns det alltid lager på lager som gjorde dem till intressanta personligheter (okej, Ben hade också sina stunder, jag erkänner).

Spännande dystopi med smart huvudperson och ett mysterium som sakta vecklar ut sig, och kanske skulle den inte ha tagit skada av liiite mer fart, men definitivt bra!

2 kommentarer:

  1. Va kul läste precis ut den här med =) Håller med! men är aningen lite mer trött på dystopier just nu så hade säkert gillat den mer om jag läst den någon annan gång....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, om jag läst den här när dystopier fortfarande var "nya" för mig skulle jag nog ha älskat den ;)

      Radera