fredag 27 december 2013

Filmrecension: Catching fire

Spoilervarning om du inte sett första filmen (eller, för all del, om du inte läst den första boken)

Precis som med första filmen har jag nu gått och tittat på filmatiseringen av Hungerspelen flera veckor (månader?) efter alla andra. Men jag hade tur; lilla Borås visade den fortfarande och jag fick biobiljetter i julklapp. Yay!

Och jag är faktiskt glatt överraskad. Första filmen imponerade inte speciellt mycket på mig, av diverse anledningar, men Catching Fire var avsevärt mycket bättre. En av de saker som störde mig mest i första filmen var relationen mellan Katniss och Peeta. Det var aldrig någon kemi dem emellan, och det blev aldrig förklarat att det bara var ett skådespel från Katniss sida (vi som läst boken fattar ju; det är lite jobbigare för alla andra). Här däremot är det klart och tydligt att Katniss aldrig såg det som annat än en överlevnadstaktik, att Peeta är fruktansvärt sårad och att de trots allt detta ändå är väldigt nära vänner även bakom kamerorna. Samtidigt växer kemin dem emellan och utvecklas till en riktigt fin romans utan att kännas oäkta som i första filmen.

Något som jag däremot gillade i första filmen var skådespelarinsatserna, och de håller sig på en hög nivå. Jag är fortfarande lite bitter över att en del av skådespelarna är för gamla för sina roller, men jag kan inget annat än erkänna att de gör ett utomordentligt jobb. Jennifer Lawrence är en närmast perfekt Katniss, och jag är barnsligt förtjust i Finnick, Johanna Mason och Effie Trinket. Och Caesar Flickerman! De är nästan exakt som jag föreställt mig dem från böckerna. Josh Hutcherson som Peeta är helt okej men är inte riktigt så karismatisk och söt som jag skulle kunna önska, och Liam Hemsoworth som Gale tycker jag också är ganska så meh.

Det är inte lätt att trycka in en bok som utspelar sig under flera månader i en lite drygt två timmar lång film, men jag tycker att de har lyckats riktigt bra här. Alla mina favoritscener från boken är med, alla de viktiga scenerna och de allra flesta av de som inte är viktiga också. En del saker har blivit bortklippta, men jag tycker att de gjort rätt val gällande vilka.

Det blir en stark fyra utav fem i betyg, en klar förbättring från första filmen. Nu gäller det bara att hålla tummarna till Mockingjay!

Filmtrailer

Ett tips på något som ni alla borde titta på: Haymitchs historia från hans tid i spelen var ett av de moment som klipptes bort, men no worries! Några extremt talangfulla skådespelare på youtube har gjort sin egen kortfilm som berättar historian på ett närmast perfekt vis. Watch watch watch!