söndag 22 december 2013

Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv av Rachel Renée Russell


18810939

Titel: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt 
Originaltitel: Tales from a Not-So-Fabulous Life
Serie: Nikkis dagbok #1
Författare: Rachel Renée Russell
Förlag: Modernista
Genre: dagbok, realism, humor
Sidantal: 282
Betyg: 2/5


Tack Modernista förlag för rec-exet!











Nikki Maxwell har precis fått ett stipendie och börjat på en ny skola där alla är rika och snygga. Hon har ett mål med sin vistelse där: att bli en CSP-tjej (cool, söt och populär). Om hon sedan lyckas bli ihop med den skitsöta Brandon och sätta elaka MacKenzie på plats av bara farten så vore det ju inte fel precis. 
   Istället är hon plötsligt biblioteksassistent, trots att böcker är supertöntiga, och kompis med skolans nördigaste tjejer som är mer upphetsade över författare än pojkband. Och hela tiden är MacKenzie där och gör livet surt för henne. 
   Hur ska Nikki får ordning på sitt allt annat än fantastiska liv?

Det känns inte riktigt rättvist av mig att sätta betyg på den här boken, för jag visste redan innan jag öppnade den att det inte var alls min typ av bok och att jag inte skulle gilla den alls. Den beskrivs som Diary of a Wimpy Kid för tjejer, och typiska tjejböcker om popularitet och skvaller och kläder och OH MY GOD så snygga killar har aldrig fallit mig i smaken. Jag tycker att det är tråkigt, helt enkelt, och Nikkis dagbok var inget undantag.

Precis som Diary of a Wimpy Kid har den en allt annat än heroisk huvudperson, en som faller lätt för grupptryck, har en knepig familj och tveksam moral, men där Wimpy Kid-böckerna lyckas genom att göra allting skitkul misslyckas Nikkis dagbok helt. Greg i Wimpy Kid åker ju alltid dit, man är alltid helt medveten om att han är en extremt egoistisk människa som man inte bör se upp till, och allting görs med en underbar humor, men Nikki.... hon behandlas på ett helt annat sätt.

Hon gnäller jämt, skyller ifrån sig på ALLT, velar, är superytlig och en hycklare. Ena sekunden säger hon att MacKenzie är en hemsk människa och att hon aldrig skulle vilja vara som henne, nästa beklagar hon sig över hur OTROLIGT det vore att vara lika snygg och populär som MacKenzie och varför är hon inte inbjuden på hennes fest och UÄH! Jag blev så grym trött på henne!
   Men jag hade kunnat vara okej med det här. Det hade kunnat bli skitkul, och man hade kunnat skratta åt Nikki och hennes väldigt vinklade sätt att se på världen. Men jag tycker att de flesta av skämten faller platt (med ett fåtal undantag) och det värsta är att Nikki målas upp som en bra förebild. Då och då slänger hon ur sig saker som jag kan ju bara vara mig själv och det är tydligt att det är meningen att vi faktiskt ska gilla henne som person, inte bara skratta åt henne. Hon blir lite bättre i slutet, men inte mycket.

Om du har en annan humor än jag och faktiskt tycker om typiska High (Middle, tekniskt sett) School-böcker så kommer du säkert att gilla den. Bilderna är fina. Och, eh.... det var nog allt jag har att säga.

Boktrailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar