fredag 15 november 2013

Remnant av Kate Gennet


12143163

Titel: Remnant
Serie: -
Författare: Kate Gennet
Förlag: The misbehaving mind
Betyg: 3/5
Genre: romantik, post apokalyptiskt, hästar, övernaturligt
















Det var bara meningen att Cass och hennes pojkvän Hemi skulle åka och hälsa på hans familj. De skulle bada och sola och njuta av sommaren. Men en morgon när Cass vaknar är hon ensam i det lilla lanthuset. Hon letar genom huset, lånar familjens häst och tar sig in till en närbelägen stad. Alla är borta.
   Skräckslagen och förvirrad ger sig Cass av för att återvända hem och leta efter andra överlevare, för inte kan väl hon och en häst vara de enda överlevarna? Hon vet i alla fall att någonting smyger omkring i skogarna. Någonting mörkt och uråldrigt med sin egen agenda.

Så min dator raderade tre sidor och närmare tretusen ord av vad jag skrivit och jag är för deprimerad för att fortsätta med NaNo just nu, så istället blir det ännu en recension. Och jag måste sluta läsa böcker som jag vet kommer lämna mig frustrerad.

Jag gillade Remnant. Den var spännande, mystisk och otäck på ett sätt som fick det att krypa i skinnet. Men jag borde ha förstått från första sidan att det också är den typen av bok jag inte riktigt klarar av. Jag vill ha alla svar, svart på vitt, men det får man absolut inte här och det gör mig oerhört frustrerad. Det ges en del vaga insinuationer, speciellt om man läser författarens efterord, på vad som pågår men inga klara svar. Cass funderar en del över vad som har hänt så man förstår att det inte är så att Gennet bara ignorerade alla frågor. Jag antar att hon helt enkelt bara ville hålla saker och ting vaga.

Cass då. Jag gillade henne. Boken är skriven direkt ur hennes synvinkel så man kommer henne väldigt nära inpå livet och får höra hennes varje tanke. Hon var smart och även om jag nog gjort en del saker annorlunda i hennes situation så tycker jag ändå att hon reagerade på ett vettigt sätt. Istället för att ge upp eller bara flyta med strömmen tänkte hon igenom saker och ting och försökte göra det som var smartast. Samtidigt hade hon sin beskärda del av mentala sammanbrott (seriöst, vem skulle inte haft det i hennes situation?) och det bidrog bara till att göra henne mer mänsklig. Dessutom var hon snäll mot djur och det är alltid ett plus i min bok.

Sen måste jag bara nämna att det var kul att boken utspelade sig på Nya Zeeland. Det var annorlunda och gjorde allting lite extra intressant. De små bitarna av mytologi som nämndes var dessutom spännande (önskar att vi fått höra mer om dem!). Och Cass hade en häst! Jag är alltid på jakt efter böcker med unikt tema, och på den punkten är Remnant ingen besvikelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar