söndag 13 oktober 2013

Shadoweyes av Ross Campbell


8515574

Titel: Shadoweyes
Serie: Shadoweyes volume #1
Författare/illustratör: Sophie Campbell
Betyg: 4/5
Genre: Graphic novell, science fiction, superhjältar
Sidantal: 189














I den futuristiska staden Dranac bor sjuttonåriga Scout Montana, en aspirerande superhjälte. Men Scout är inte så super som hon tror, och på sitt allra första försök att stoppa ett rån får hon en tegelsten i huvudet och svimmar. 
   Efter det är ingenting sig likt. Scout får plötsligt förmågan att skepnadskifta till en blå, alien-liknande varelse som är både starkare och snabbare än en vanlig människa. Plötsligt är det inte alls lika omöjligt att vara en superhjälte. Hon tar sig namnet Shadoweyes och börjar städa upp på Dranacs gator.
   Men hennes nya form medför inte bara positiva sidor. Hon glider allt längre ifrån sitt gamla liv, sin vän Kyisha och sin egen mänskliga form...

Jag läser inte jätte mycket serier, men efter att ha snubblat över illustratören Sophie Campbells sida på DeviantArt kunde jag inte annat än älska hans stil och kollade upp lite av hans verk. Som tur var för mig har Campbell gjort den tillgänglig som web comic! (om du är nyfiken så finns första sidan här). Och jag tyckte jättemycket om den! Nästa gång jag bokshoppar måste definitivt köpa hem volym 2!

Campbells karaktärer är alla unika och coola. Mina favoriter är Scout och Sparkle. De är varandras motsatser i personlighet vilket gör deras interaktioner extra intressanta. Scout är humorlös och djup men samtidigt ganska naiv, medan Sparkle är uppåt och pratglad och i det stora hela gör sitt namn väldigt mycket rättvisa. Båda hade kunnat stanna på den här nivån och varit väldigt stereotypa, men de får utveckling och bakgrund som gör dem till komplexa karaktärer. Jag älskade Scouts relation till hennes mamma (föräldrar har en märklig tendens att alltid vara frånvarande YA-litteratur, så jag blev jätteglad att den var en essentiell del) och Sparkles historia, även om jag känner för att sparka Campbell för att han är så grym mot henne. Jag gillade Kyisha i början, men störde mig allt mer på henne ju längre jag läste. Hon kan väl vara lite stödjande för Scout ändå? Kändes som att hon bara klagade på allt. (men jag älskade hennes design)

På tal om design, Campbell har lyckats väldigt bra med att göra få sina karaktärer verklighetstrogna och skilja sig från den typiska "mallen" för huvudpersoners utseende i YA, även om man bortser från Scouts blå form. Yay för författare/illustratörer som vågar ta ett steg bort från smal, vit tjej! Han tar även upp en del viktiga frågor och fördomar, både gällande sådant som sexism  och vad som är rätt och fel för en superhjälte att göra, men också hur vi människor ser på de som är annorlunda.

Något som jag tycker är både positivt och negativt med boken är att vi får så lite konkret fakta. Vad hände egentligen med Scout när hon fick den där tegelstenen i huvudet? Vad hände med hela världen? Det är tydligt på illustrationerna att staden Dranac är i ganska kasst skick, och små subtila ledtrådar ges här och där om vad som är fel (exempelvis en nyhetsuppläsare som pratar om vattenbrist, Scout som vill befria djuren från djurparken men säger att de inte har någonstans att ta vägen, ett barn som brutalt arresteras för att ha slösat på vatten, mm) men vi får aldrig veta vad som försatt världen i ett sådant skick. Visserligen gillar jag de små hintarna, men jag vill ändå veta!

Och som sista punkt måste jag bara nämna hur grymt avundsjuk jag är på Campbells talang som illustratör. Han gör så mycket detaljer att man blir yr, men utan att det nånsin blir plottrigt, och bara titta på hur han tecknar staden:

hold on tight by mooncalfe

Så mycket detaljer! Så fint! Jag kan inte ens föreställa mig hur lång tid den här enda panelen måste ha tagit att göra! Gah! Jag vill ha hans talang! Hela serien är väldigt visuellt imponerande och jag kan lätt säga att jag skulle älska att se den som film. Den skulle göra sig perfekt på vita duken!


Och bara för att jag älskar hans stil och för att jag vill göra er nyfikna på serien, här är några bilder från av karaktärerna. Vill ni ser mer finns det massor på Campbells sida på deviantArt!

train by mooncalfe
Kyisha

only one way to go by mooncalfe
Sparkle och Scout/Shadoweyes

Scout
one foot by mooncalfe
Mummie-girl. Hon är riktigt läskig och halva anledningen till att jag skulle älska att se Shadoweyes som film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar