torsdag 31 oktober 2013

Lab Rat One av Andrea L. Höst


Lab Rat One (Touchstone, #2)

Titel: Lab Rat One
Serie: Touchstone #2
Författare: Andrea K. Höst
Förlag: -
Betyg: 4/5
Genre: science fiction
Sidantal: 265



Varning för spoiler om du inte läst första boken, Stray!












Flera månader har gått sedan Cass vandrade från Jorden till en annan planet. Mycket har hänt sedan dess, men inga framsteg har gjorts i frågan att hitta ett sätt att få Cass tillbaka hem. Istället har hon hjälpt till att låsa upp Muina och gett Tares invånare en chans att äntligen göra framsteg i sina efterforskningar om sitt eget ursprung. Men kriget mot Ionoth, monster från andra världar, rasar fortfarande och problemet med portaler som slits upp överallt blir inte bättre. Samtidigt blir Cass alltmer frustrerad över sitt nästintill obefintliga privatliv och försöker hitta ett sätt att komma över sin förälskelse i den uppenbart ointresserade Ruuel.

Första delen i Touchstone trilogin, Stray, läste jag för nästan ett år sedan bara för att den fanns tillgänglig att köpa som gratis e-bok från Amazon och den är den hittills enda e-boken jag läst som lyckats ta mig förbi barriären att jag helt enkelt inte gillar e-böcker. Gammaldags och tråkig som jag är så kommer jag nog alltid föredra fysiska böcker, och därför var jag lite extra glad över att faktiskt kunna hålla del två i händerna och ställa den i bokhyllan, även om den kostade lite mer.

Touchstone är en väldigt speciellt serie och har en världsuppbyggnad som ligger på nivå med Philip Reeves böcker (De vandrande städerna och Larklight, mina personliga favoriter när det kommer till just fascinerande världar). Rent tekniskt sett är Lab Rat One en science fiction, med rymdskepp och nanoteknik och datorer i huvudet (jag vill ha ett interface!), men i praktiken är den väldigt annorlunda från alla andra sci-fi böcker jag läst. En stor del av handlingen utspelar sig på Muina, där gamla ruinstäder undersöks och det promeneras i skogar, och ytterligare andra kretsar kring Setari och Ionoth och Ena (vilket betyder rymd-ninjor, rymd-monster och... öhm... rymd-rymd?). Jag älskar hur superkrafter, andra dimensioner och krig mot monster vävdes in i handlingen och skulle kunna bli alldeles till mig och prata i timmar om hur cool världsuppyggnaden är, men jag ska sluta nu *tar djupa andetag*

En annan sak som gör serien så bra är huvudpersonen, Cass. Boken är skriven i dagboksformat, vilket betyder att med fel huvudperson hade allting blivit olidligt. Men Cass är vad man skulle kunna kalla väldigt realistisk, och dessutom sympatisk. Hon bryter ihop ibland när allt blir för jävligt, har hemlängtan, blir olyckligt kär och är inte alls nöjd med sitt bristande privatliv. Men hon vet bättre än att låta något av det här ta överhanden. Visst, hon kan inte slåss, och visst, hon vill hem, men trots det tänker hon igenom saker på ett intelligent sätt, fattar rätt beslut och hjälper andra trots att det sätter henne själv i fara. Hon sätter sig inte ner i ett hörn och tjurar. De tillfällen när hon faktiskt drabbas av hur tungt allting är får henne bara att kännas mer äkta.

Om jag måste gå in på bokens negativa sidor så kunde det ibland bli lite segt mellan actionsekvenserna, och jag har fortfarande lite svårt att hålla isär de väldigt många karaktärerna. De viktigaste har jag lyckats få koll på, och namnen känns inte lika främmande och konstiga längre, men de är bara så många. Av de få jag lyckades särskilja var Ruuel en, och honom tyckte jag mycket om. Han var ett annorlunda kärleksintresse och jag gillade hur han var väldigt tystlåten och stark utan att falla in i en av de många stereotypiska rollerna som finns. Maze och Mara tycker jag också om, och jag önskar att Zan från första boken hade fått lite mer plats.

En annorlunda bok som rekommenderas till dig som vill ha något med en grym handling, värld och huvudperson. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar