onsdag 23 oktober 2013

Ingen skulle sakna dig av Michelle Gagnon


18427413

Titel: Ingen skulle sakna dig
Originaltitel: Don't turn around
Serie: Persefone #1
Författare: Michelle Gagnon
Förlag: Mix
Betyg: 3/5
Genre: thriller, mysterium, konspirationsteorier
Sidantal: 360











Sextonåriga Noa vet hur man tar vara på sig själv. Tack vare sina överlägsna hackeregenskaper har hon lyckats smita ut ur systemet som många andra fosterbarn fastnar i. Hon har skapat ett eget liv och lever ensam - med det betyder också att ingen skulle sakna henne om hon försvann. En dag vaknar hon i ett operationsrum med en droppslang i armen och ett ärr på bröstkorgen. Hon vet inte vad som gjorts med henne, men hon vet att hon måste fly. 
   Peter är precis som Noa en hackare, men med helt andra förutsättningar. En dag gräver han för djupt i sin pappas affärspapper, och plötsligt är han intrasslad i något fruktansvärt.
   Noa och Peter, två individer som lärt sig att inte lita på någon, tvingas slå sig samman och kämpa för sin överlevnad mot en mäktig, dödligt hemlig konspiration. 

Paranoid som jag är kunde jag inte motstå en bok som kretsar kring en konspirationsteori. Att handlingen kretsar kring en tjej som vaknar upp på ett operationsbord, förvirrad och omedveten om vad som gjorts med henne, kändes både spännande och rysligt obehaglig. Hela temat med hacking och datorer går lite över huvudet på mig (jag kan knappt hålla igång den här bloggen utan att steka hårddisken) och jag har egentligen ingen aning om Gagnon faktiskt vet vad hon pratar om eller om hon bara improviserar. Att tonåringar ganska bekymmerslöst hackar sig in på FBIs databas känns lite långsökt, men jag gillar idén och är beredd att köpa den.

När det kommer till karaktärerna så gillade jag både Peter och Noa, även om det fanns stunder när jag inte alls förstod mig på dem. De måste vara väldigt smarta som klarar av datorer som de gör, och båda har gått igenom hemska saker som tvingat dem växa upp snabbt och lära sig hantera livet utan att förlita sig på andra. Trots detta hände det att de gjorde så förbannat korkade saker att jag vet inte vad! Gah!
 
Jag gillade inte Amanda speciellt mycket alls som person, men tyckte om hur hon och hennes relation med Peter hanterades. Hon betedde sig ganska dåligt mot honom, men trots det stämplades hon inte som elak eller självupptagen utan fick chansen att stå upp för sig själv, och Peter valde inte att genast hata henne. Dessutom fick den hela romansen mellan huvudpersonerna att sakta ner på tempot lite, vilket fick det att kännas mer verklighetstroget (även om jag störde mig extremt mycket på Peters ständiga förmåga att uppmärksamma hur 'otroligt snygg' Noa är, trots att hon legat medvetslös i tre veckor på ett operationsbord).

Om man ska gå över på lite mer allvarliga teman så pratade boken även en hel del om olika samhällsproblem, då främst gällande fosterbarn och hur samhället hanterar "problembarn". Jag är inte speciellt insatt i hur det ser ut i verkligheten (och det skulle inte förvåna mig om det är lite knepigare i USA än i Sverige) men det är en viktig fråga och något som man borde vara mer insatt i. Det störde mig lite att Noa och många andra verkade tycka att bästa lösningen var att rymma från problemen och tro att de därefter försvinner men, ja, de är barn, och på sätt och vis antar jag att jag kan förstå. Hon hade varit med om en del förjävliga saker som ingen borde behöva genomlida.

Det som drar ner bokens betyg är väl att den trots sin spänning kändes ganska medelmåttig. Inga chockerande tvister, ingen speciell skrivstil, ingen handling eller karaktärer som verkligen sög fast mig. Dessutom lämnades väldigt mycket obesvarat och jag har en hel del problem gällande trovärdigheten. Hur kunde denna mäktiga organisation ha så extremt dålig säkerhet, både i verkligheten och på sin databas? Allvarligt talat?


Boktrailer

1 kommentar:

  1. Hmm.. Synd att du inte verkade gilla den! Du skrev att man inte fick så mycket svar & det är nog för att det är den första boken i en serie. Man ska ju längta efter bok 2! Jag gillade i alla fall boken! /Hannah :)

    SvaraRadera