torsdag 31 oktober 2013

Halloween-enkät

Såhär i monstertider kunde jag inte helt motstå frestelsen att skriva en egen enkät, något jag inte gjort förut. Jag har fortfarande planer på att fullfölja min privata tradition att fira halloween genom att recensera skräckfilmer (om man kan kalla det tradition när jag bara gjort det en gång förut) men idag kände jag för att hitta på något annat. Kopiera gärna frågorna och svara själv om du har lust, det vore bara roligt!


1. Vad föredrar du, psykologisk eller blodig skräck?
Definitivt psykologisk skräck! Blod och slem och liknande är inte speciellt skrämmande tycker jag, mest bara äckligt. När det kommer till klaustrofobi, mörkerrädsla, känslan av att vara jagad, etc är när det blir riktigt otäckt, och om man dessutom blandar in en del ren psykologi, som vad som driver människor att döda, galenskap och  paranoia blir det inte bara läskigt utan dessutom fascinerande. Jag har ingenting emot blodig skräck, exempelvis zombies eller monster, men ser dem ofta som spännande framför faktiskt skrämmande.

2. Oavsett vad du föredrar, vilken är din favorit när det gäller psykologisk skräck?
Tror att man skulle kunna räkna Darlah - 172 timmar på månen av Johan Harstad som psykologisk skräck. Det är lite blod med också, men mest är det klaustrufobi och konspirationsteorier och ren nervpirrande skräck. Detta är den hittills enda boken som verkligen skrämt mig, vågade knappt se mig om i mörker efter att jag läst den.

3. Samma som ovan, men blodig skräck. Ju mer blod och monster desto bättre!
I Dödsskuggans Land av Alden Bell, en zombiebok som var illamåendeframkallande obehaglig på sina ställen. Sen finns den mindre skräckbaserade Fragment av Warren Fahy, som fortfarande har mängder av blod och är en av mina personliga favoriter.

4. Läser du dina skräckböcker i dagsljus eller kurrar ihop dig under täcket med en ficklampa nattetid?
Till skillnad från skräckfilmer blir jag sällan rädd för böcker (med Darla som enda undantaget) och därför har jag inga problem med att läsa efter solnedgången (även om jag helst håller mig inomhus med tända lampor, men det är bara allmän paranoia)

5. En skräckbok som inte alls levde upp till förväntningarna (den behöver inte varit dålig, bara allt annat än läskig)?
Miss Peregrines Home for Peculiar Children. Spännande och med ett och annat monster, men allt annat än skrämmande.

6. Bästa skräckfilmen (den får gärna vara baserad på en bok, men annat går också bra)?
Tänker fuska och säg flera stycken, muahaha!
Alien, den klassiska sci-fi skräcken från slutet av 70-talet
Pandorum, klaustrofobisk sci-fi skräck med drag av zombies
28 dagar senare, mer zombies!
Cabin in the Woods, inte så mycket skräck som skräck-satir, men riktigt bra och annorlunda

7. En skräckbok som ligger högt på din to-read lista just nu?
Lockdown av Alexander Gordon Smith har legat på listan i evigheter, men jag har aldrig kommit mig för att köpa den. Hur som helst så verkar den grym

8. Dags att tipsa resten av bokälskarna där ute: vilken skräckbok rekommenderar du starkast att läsa i höstrusket, och vilken mysig bok ska man läsa efteråt för att återhämta sig?
Darlah igen, såklart, men Signal av Stephen King är också bra och kretsar kring riktigt läskiga annorlunda zombies. Sedan kan jag säga Varma kroppar av Isaac Marion som återhämtning. Fortfarande zombies, men med romantik som huvudtema. Annorlunda och mysig och om du fortfarande inte slutat hyperventilera kan du titta på filmatiseringen också, som har en mer komisk vinkling och är riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar