fredag 20 september 2013

Fragment av Warren Fahy


6451133

Titel: Fragment
Serie: Fragment #1
Författare: Warren Fahy
Förlag: Harper Collins
Betyg: 4/5
Genre: science fiction
Sidantal: 484
















När deltagarna i den vetenskapligt inriktade dokusåpan SeaLife snubblar över den avlägsna och nästintill okända Henders Island tror de först att det bara är en ypperlig chans för programmet att öka sina tittarsiffror. En gäng deltagare sätter fot på ön, bara för att nästan omedelbart slitas i stycken av den lokala faunan. 
   Henders Island är ingen vanlig ö. Den har legat avskild från resten av världen i flera miljoner år, och dess djurliv har utvecklats i en helt annat riktning än allting annat på hela planeten. Varenda varelse på ön är snabb, blodtörstig och livsfarlig, och om så mycket som en enda liten insekt hittade sin väg in till fastlandet skulle det kunna betyda slutet för världen som vi känner den.
   Och just när det verkar som att oddsen inte skulle kunna bli högre, gör forskarna en otrolig upptäckt...

Jag är lite smått fascinerad över hur otroligt fängslande den här boken var. Redan innan jag läst ut den blev jag helt till mig och kunde inte hålla mig från att skriva ett inlägg om den (länki-länk), och nu när jag faktiskt avslutat den är jag så glad att jag faktiskt kan få chansen att babbla en massa om den. Yay!

Fragment är en av de tyngsta böcker jag läst, men inte på grunda av djupa ämnen eller liknande utan helt enkelt för att varje sida var smockfull av vetenskapliga termer, och dessutom på engelska. Min hjärna snurrade och hälften av vad jag läste gick in genom ena örat och ut genom det andra, men trots det fann jag mig själv sitta som klistrad. När jag väl kommit in i Fahys berättarteknik var det rena nörd-paradiset för alla som är intresserade av ekologi, evolution, biologi, djurliv och liknande. En del av vetenskapssnacket gick mig helt förbi eftersom jag helt enkelt ligger för långt ifrån den nivån av kunskap (buhu) men mycket av det var riktgit, riktigt intressant! Ett helt kapitel ägnades åt att låta en karaktär prata om sin teori gällande olika arters livslängd och varför vid dör, men jag blev aldrig uttråkad.

Bortsett från nörd-himlen så fanns det andra saker som trollband mig. Mellan alla stora vetenskapsord var det olidligt spännande. Varelserna Fahy skapat var unika och riktigt grymma (på mer än ett sätt). Varje gång någon satte fot på ön ökade jag min läshastighet för att få veta vad som skulle hända och jag satt som på nålar. När jag ändå är här kan jag passa på att utfärda en liten varning. På Goodreads står boken kategoriserad som skräck, vilket jag inte tycker stämmer, men den är blodig. Och ganska äcklig. Gore och dissektioner. Massor av människor dör på fruktansvärda sätt. Just putting that out there.

Men boken var inte helt perfekt, tyvärr. Karaktärerna var väldigt platta och väldigt många. Hälften av dem dog innan jag ens hann lära mig deras namn, och den andra halvan fick aldrig mycket till karaktärsutveckling. Jag gillade huvudpersonerna, speciellt Andy och Hender (okej okej jag erkänner: jag älskade Hender) och tycker definitivt att de har potential att bli bättre i uppföljaren Pandemonium om Fahy lägger ner lite tid på att faktiskt ge dem lite djup. Här läggs allt fokus på själva storyn istället.
   Sedan var romansen läskigt lidande. Den dök upp i sista halvan, gick alldeles för snabbt fram och var dessutom läskigt förutsägbar. Däremot var det lite kul att Fahy lurade mig att tro att ett triangeldrama var på väg att utvecklas, för att sedan slakta det fullständigt i första kapitlet. Jag vet inte om det var omedvetet gjort eller menat som en pik till alla miljoner triangeldraman där ute, men kul var det.

Rekommenderad till dig som inte har något emot blod och otäcka insekter och som är åtminstone lite intresserad av vetenskap. Du behöver inte kunna speciellt mycket för att hänga med (det funkade ju för mig, trots allt, och jag är allt annat än en vetenskapsman) men om du har nada intresse för det kommer du bara tycka att det är infodumpande och i vägen mellan mosterattackerna. 


Oh, och jag måste nämn Warren Fahy skitcoola hemsida. Boken har ett eget galleri med helt otroliga illustrationer. Kolla på de här!

Rover

Landfall


Visst är de så snygga? Vill du se fler och få veta mer om boken klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar