tisdag 3 september 2013

Darkness Falls av Jessica Sorensen


13024589

Titel: Darkness Falls
Serie: Darkness Falls #1
Författare: Jessica Sorensen
Förlag: -
Betyg: 3/5
Genre: Post apokalyptiskt, dystopi, övernaturligt
Sidantal: 288















Kayla är en Bellator, och som sådan är hon van att riskera sitt liv varje dag. Hennes jobb är att lämna den trygga kolonin där hon och de andra överlevarna håller till och ge sig av ut i den vampyrhärjade staden för att leta efter sådant som the Highers, ledarna, säger att kolonin behöver för att överleva. 
   Men något är fel i kolonin. The Highers är blodtörstiga, invånarna lever i ständig skräck och Kayla börjar tröttna på att aldrig ha några svar. Så en dag tar hon ett steg för långt, och plötsligt befinner hon sig i livsfara. Fast utanför kolonin och med en vägg av lögner mellan henne och verkligheten måste Kayla arbeta snabbt för att inte rädda bara sig själv, utan också resten av världen. 

Halva anledningen till att jag började läsa Darkness Falls var att den var tillgänglig som gratis e-bok på Amazon, och andra halvan är ett flertal bussturer under vilka jag glömt ta med mig bok och bara hade min mobil att underhålla mig med. Jag var inte helt pigg på det kombinationen vampyrer och post apokalyptiskt (det kändes lite som om författaren bara försökte smälla ihop två extremt populära genrer för att hitta fler läsare, men efter att ha läst De odödligas regler har jag blivit lite mer open-minded) men trots det började läsa den, och har sedan gjort det till och från under sommaren när jag inte haft någon annan bok till hands. Och visst, det var en helt okej bok, och det finns definitivt potential till resten av serien

Det största problemet skulle jag vilja säga är att boken känns lite amatörmässig. Det fanns plot holes, både mindre och större, i MÄNGDER och minst lika mycket småfel gällande stavning och grammatik som fick texten att stanna upp och kännas klumpig. Om jag inte har helt fel så är detta en självutgiven bok, så jag antar att jag kan ha överseende med grammatikfelen eftersom författaren inte haft tillgång till en någon som korrekturläst, men det var ändå irriterande och distraherande. Ett annat problem jag hade var att hela boken kändes lite hackig. Så fort något viktigt var på väg att avslöjas eller inträffa så antingen svimmade eller sprang Kayla därifrån. Seriöst, jag vet inte ens hur många gånger hon förlorade medvetandet under bokens gång. Visserligen fick det en form av förklaring senare, men det kändes klumpigt och irriterande och ledde till att alla svaren dröjde alldeles för länge. Plus att det blev förbannat förutsägbart.

De två saker jag gillade mest med boken, och som fick mig att fortsätta trots irriterande plot holes och stavfel, var själva konceptet och Kayla som huvudperson. Hon var den ganska typiskt stentuffa actiontjejen som klär sig i svart, slåss som ingen annan och har mer än en kille som svansar efter sig, men samtidigt kändes hon väldigt clueless och naiv. Att leva i kolonin hade gjort att det var mycket hon inte förstod och hennes oförstående kunde vara riktigt gulligt. Kort sagt så kan jag säga att jag gillade henne och hennes beslutsamhet, överlevnadsinstinkt och förmåga att ta hand om sig själv (trots att hon svimmade mycket...)
   Tyvärr föll boken ganska kort vad gäller övriga karaktärer. Macy och Bernard hade potential men fick knappt något utrymme, och kärleksintresset var mest en lögnaktig typ med kontrollbehov som fick mig att konstant himla med ögonen (även om han hade sina stunder).

Konceptet med vampyrer har visserligen använts tio miljoner gånger, men Sorensen lägger ändå sin egen touch på dem, och hela storyn om Kayla och de andras bakgrund gjorde mig extremt nyfiken på vad som faktiskt hänt. Mycket få sanningar avslöjades och det mesta fick man bara små hintar om, och boken var trots allt både underhållande och spännande och jag VILL VETA alla de klumpigt undanhållna sanningarna, så kanske jag plockar upp nästa bok också.


Boktrailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar