torsdag 12 september 2013

A-Ö

Den här A-Ö utmaningen har studsat omkring mellan bokbloggarna den senaste tiden. Den kommer ursprungligen från The Perpetual Page Turner där den var en A-Z enkät, men Boktycke lade till frågor för Å-Ö för att fullständiga alfabetet.

Author you’ve read the most books from:
Ska man veta det? Öh...

Best Sequel Ever:
The Deserter utan tvekan! Var bara måttligt imponerad av första boken, The Inferior, men tvåan ligger lätt på min topp-tio lista.

Currently Reading:
Insurgent av Veronica Roth

Drink of Choice While Reading:
Dricker för det mesta inte när jag läser (är läskigt dålig på att göra flera saker samtidigt) men varm choklad är ju alltid gott.

E-reader or Physical Book?
Fysisk bok alla gånger!

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Jag skulle inte haft något emot att dejta Tom från De vandrande städerna (han är så söt och naiv och älskvärd och dessutom en historienörd) eller Peeta från allas vår The Hunger Games.

Tom och Hester från De vandrande städerna

Glad You Gave This Book A Chance:
Vargbröder. Var inte alls intresserad av den här boken när jag först såg den, men min mamma köpte den till mig i present och det slutade med att jag gömde mig bakom ett skåp för att få läsa ut den i fred (nämnde jag att jag bara var typ tio? Jag brukade gömma mig bakom saker på den tiden det händer aldrig nu nej då)

Hidden Gem Book:
Terra Hexa av A. R. Yngve var förvånansvärt bra. Jag måste verkligen avsluta den serien någon gång.

Important Moment in your Reading Life:
När jag först läste Ful av Scott Westerfeld. Det var den boken som introducerade mig till dystopier, vilket idag är min absoluta favoritgenre och utgör typ 70 procent av vad jag läser.

Just Finished:
Skulduggery Pleasant: Kingdom of the Wicked av Derek Landy (gud vad jag älskar den serien <3)

Kinds of Books You Won’t Read:
Facklitteratur, främst, men jag är heller inte speciellt intresserad av deckare och kan skamset säga att jag är extremt skeptisk gentemot klassiker.

Longest Book You’ve Read:
Kommer inte ihåg exakta antalet sidor på alla tegelstenar jag läst, men Pestens tid av Stephen King var extremt lång (och bara första halvan var bra) och jag läste alla Liftarens guide till galaxen-böckerna kombinerade i en enda jättevolym. Om jag inte minns helt fel låg båda de böckerna någonstans runt 900-sidor.

Major book hangover because of:
För tillfället kan jag säga Skulduggery Pleasant. Läste precis ut två böcker på rad i den serien och är helt besatt men mitt bibliotek har inte nästa del och jag vill bara rulla runt på marken och gråta för jag måste veta vad som händer!!

Number of Bookcases You Own:
Mina bokhyllor är lite roliga och består av itusågade Billybokhyllor, så beroende på hur man räknar har jag antingen sex eller tre stycken.
Så här ser mina tjusiga bokhyllor ut. Och jupp, det där är en sadel

One Book You Have Read Multiple Times:
Vargbröder, min gamla favorit, och Hungerspelen.

Preferred Place To Read:
I soffan hemma. Biblioteket är också mysigt, eller ute i solen

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Bara jag som är usel på att samla citat? Jag kan plocka in några random som jag har gillat på Goodreads:

“If you try and lose then it isn't your fault. But if you don't try and we lose, then it's all your fault.” 
― Orson Scott CardEnder's Game

“What is it?' Stephanie whispered.
'That, my dear Valkyrie, is what we call a monster.'
She looked at Skulduggery. 'You don't know what it is, do you?'
'I told you what it is, it's a horrible monster. Now shut up before it comes over here and eats us.” 
― Derek LandySkulduggery Pleasant

“Corrival looked around. 'So is this it? Is everyone here? Erskine, maybe you should start the ball rolling. I have places to go and things to do.'
'Me?' Ravel asked. 'Why do I have to start it? You're the most respected mage here. You start it, or Skulduggery.'
Skulduggery shook his head. 'I can't start it. I don't like most of these people. I might start shooting.” 
― Derek LandyMortal Coil

“The man is moody as hell.”
“I am not moody—”
“Yeah, bro.” Kenji puts his utensils down. “You are moody. It’s always ‘Shut up, Kenji.’ ‘Go to sleep, Kenji.’ ‘No one wants to see you naked, Kenji.’ When I know for a fact that there are thousands of people who would love to see me naked—” 
― Tahereh MafiUnravel Me

Reading Regret:
Jag slösade bort ovärderlig lästid på att plöja igenom halva House of Night-serien. Spenderade onödiga pengar på dem, också. Blä.

Series You Started And Need To Finish (all books are out in series):
Finns massor: The Chemical garden-trilogy av Lauren DeStefano, Cold Awakening av Robin Wasserman och The Maze Runner-trilogin är bara några få exempel.

Three of your All-Time Favorite Books:
Utan inbördes ordning:
Hungerspelen
De Vandrande Städerna
The Deserter
(gah det finns så många fler böcker jag vill ha med här vad ska jag göra *hostSkulduggeryPleasantDivergentBattleRoyaleVargbröderUglieshosthosthost*)

Unapologetic Fangirl For:
De flesta böcker jag gillar, men kanske framför allt Hungerspelen

Very Excited For This Release More Than All The Others:
Del tre i The Bone World Trilogy av Peadar Ó Guílin! Jag var helt och fullständigt uppslukad av del två i serien, The Deserter, men än så länge har vi inte ens fått ett utgivningsdatum för den tredje boken! Argh!! *dör i ett hörn av längtan*

Worst Bookish Habit:
Att påbörja en bok och sedan avsluta den mitt i bara för att jag blir distraherad av en annan bok. Otaliga böcker har slutat på det här viset trots att de verkligen verkade lovande, t.ex. Guldkompassen .

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
De levande döda: Farsot av Charlie Higgson

Your latest book purchase:
Det senaste tillskottet i min bokhylla var I begynnelsen var Bob av Meg Rosoff

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
Um, minns inte riktigt... Enders spel kanske

Ålder då du lärde dig att läsa:
Jag lärde mig faktiskt inte läsa ordentligt förrän i andra klass, när jag var 7-8 år.

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Det borde vara The picture of Dorian Gray av Oscar Wilde, vilket faktiskt råkar vara den enda riktiga klassikern skriven på 1800-talet som jag läst.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Har inte bestämt mig än, men det blir troligtvis A long, long sleep av Anna Sheehan

2 kommentarer: