måndag 19 augusti 2013

Favorit i repris - Vild av Boel Werner

Har varit lite ont om recensioner här på senare tid, så jag tänkte ge er ett litet Favorit i repris-inlägg. Det är mitt än så länge andra inlägg av den här sorten, och de går ut på att jag lyfter upp mina gamla favoritböcker, de som jag läste innan min tid som bokbloggare (ni vet, den gamla goda tiden).

Mitt första repris-inlägg handlade om boken Förtrollad av månen, den här gången tänkte jag prata om Vild av Boel Werner.

Sorgligt hemskt omslag, men boken är bra

Vild börjar som vilken vanlig contemporary som helst: trettonåriga Irma har just börjat åttan, hon stöter på vanliga vardagliga problem och funderar över livet som tonåring. Visst har hon det lite knepigt med en del av tjejerna i klassen, och bästa kompisen Hanna är lite jobbig ibland, och hon vet verkligen inte vad hon ska göra med Oscar som hon är kär i. Första halvan av boken kan man nästan luras till att tro att det här är en helt realistisk historia, även om det ges lite hintar om att något annat, mycket märkligt, kommer att ske. Och det kan man minst sagt säga att det gör! Irma vaknar upp en morgon och upptäcker att hon förändrats på ett sätt hon aldrig väntat sig. Skamsen och rädd flyr hon ut i skogen, hon har ingen aning om vad hon ska ta sig till.

Irmas tonårsliv som innehåller allt från problem med mobbare och första kärleken till famileliv och skolan är något de allra flesta kan relatera till, trots de övernaturliga undertonerna. De finns liksom bara där för att ge boken fart, för att göra den speciell. Huvudhandlingen är ändå Irma och hennes personliga strider och utveckling. Språket är dessutom väldigt fint. Det är vardagligt och rakt på sak, samtidigt som det lyckas vara vackert och lite mystiskt. Den här blandningen av realism och vardaglighet är det som får mig att gilla den här boken så mycket.

Bokens magiska "varelse" är inte riktigt det vi är vana vid från de flesta paranormal böcker. Det är inga vampyrer eller varulvar och det finns inget (såvitt man får veta) hemligt samhälle av magiska typer som gömmer sig från människorna. Vi hinner bara få en glimt in i vad Irma faktiskt är och hur hon tänker hantera det, och det är väl det enda jag tycker är lite negativt med den här boken. Den är för kort, och slutar för abrupt. En uppföljare där man får se Irma hantera gymnasielivet och ta reda på mer om sig själv skulle få mig att skrika av lycka.


Detta är en fin bok om att växa upp och hitta sig själv, och den får inte alls tillräckligt mycket uppmärksamhet av resten av världen. För att dela med mig av min kärlek har jag målat en liten fan art bild av Irma (eller så villa jag bara hemskt gärna måla en människa med svans)

Klicketi-klick på bilden om du vill se den större varianten
Usel kvalité med irriterande skuggor bara för att skannern inte var inkopplad. Bilden hänger väl egentligen inte alls ihop med någon speciell scen i boken, men jag ville hemskt gärna måla Irma i den här posen och det kändes som att ända stället där man skulle flyta omkring så där är i vatten. Ytterligare ett exempel på mina fruktansvärda bakgrunder (grejerna nere i hörnet ska föreställa sjögräs, heh)

Förresten, någon som vet några fler böcker som handlar om skogsrån? Har velat läsa det ända sedan jag hittade Vild för första gången (i typ mellanstadiet) men aldrig hittat nån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar