lördag 13 juli 2013

When we wake av Karen Healey


When We Wake (When We Wake, #1)

Titel: When we wake
Serie: When we wake #1
Författare: Karen Healey
Förlag: Little, Brown and Company
Betyg: 3/5
Genre: dystopi, science fiction
Sidantal: 297
















My name is Tegan Oglietti, and on the last day of my first lifetime, I was so, so happy.

Sextonåriga Tegan är som nästan vilken flicka som helst som lever år 2027. Hon spelar gitarr, deltar i demonstrationer, tränar free running och umgås med sin bästa kompis eller pojkvän. Det är inget speciellt alls med henne.
   Men sedan dör hon, och ingenting blir någonsin normalt igen.
   Tegan vaknar över hundra år senare och upptäcker att hon är den första patienten som väckts till liv efter att ha blivit kryogeniskt nedfrusen. Nu är hon plötsligt fast i ett århundrade som hon inte vet någonting om och där alla antingen ser på henne som en ägodel eller en kändis att förfölja. Hon försöker vänja sig vid det här nya livet, men det är någonting som inte stämmer...
   Armén hade en hemlig agenda med att väcka henne till liv...

Titta, jag har läst en ny dystopisk bok. Är ni förvånade? Heh, förmodligen inte.
   Hur som helst, idén med någon som hamnar i ett århundrade där hon inte riktigt hör hemma känns både spännande och fräsch och drog genast in mig i storyn. Boken var inte speciellt lång och väldigt snabbläst (i alla fall för någon som mig som läser som en snigel) och lyckades bra med att hålla spänningen uppe. Handlingen kretsade mellan Tegan som kämpar med att lära sig om en ny värld och gåtan om vad armén egentligen har för sig och de lyckades väga upp varandra bra så att det aldrig blev tråkigt. Dock tycker jag att själva gåtan var ovanligt lättlöst och hade listat ut svaret efter ca halva boken (och det är ovanligt för att vara jag).

Jag gillade Tegan som huvudperson, även om hon inte var banbrytande på något sätt. Men hon var smart, kunde ta hand om sig själv och tänkte själv istället för att blint lyda order. Dessutom tränar hon free running/parkour som nog är den coolaste sporten någonsin och det gjorde att jag gillade henne lite extra. Bland bikaraktärerna så tyckte jag väldigt mycket om Marie och Joph var hur skön som helst att läsa om. Bethari och Abdi var också helt okej, men inte något speciellt. Den lilla romansen var mysig men inte mycket mer och jag är glad att Healey valde att inte göra den för stor. Vad som var lite extra kul gällande karaktärerna var att Marie var lesbisk, Bethari var muslim och Joph var transsexuell. Mer sådan mångfald bland karaktärerna i böcker, tack!

Framtidsvärlden var intressant men inte fascinerande på det sätt som vissa science fiction böcker kan vara. Jag gillade hur vissa saker hade blivit bättre (folk var mycket mer accepterande gällande religion, sexuell läggning mm) medan annat, främst gällande miljön, hade blivit mycket värre. Ibland kände jag att själva världen var lite väl lik vår nutid. Jag hade gärna sett att det funnits lite mer beskrivningar av framtidsteknik och liknande för att ge en tydligare bild av omgivningen.

En spännande, snabbläst och annorlunda bok, men inte riktigt tillräckligt gripande och djupgående för att få mer än en stark trea som är väääldigt nära en fyra. Men jag längtar väldigt mycket efter fortsättningen!


Tegans coola free running kunde inte annat än inspirera mig till att måla lite fanart av henne.
 
Så, världens slarvigaste skiss och färgläggning uppstod. Och ja, det där är århundradets skummaste graffiti.

Och bara för att jag är så fascinerad av den här sporten så letade jag upp en video med lite asgrym parkour/free running.

Om du är intresserad av att läsa fler böcker om människor som hamnar i helt fel tidsålder så har jag letat upp lite titlar här:

Across the universe av Beth Revis
A long, long sleep av Anna Sheehan
Erasing Time  C.J. Hill .
Paradise av Jon Fore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar