tisdag 2 juli 2013

Novelltävling och skrivarskola




Jag fick ett litet tips om att B.Whalströms håller i en novelltävling nu i sommar (mer om den kan du läsa här). Delta får man göra om man är mellan åldrarna 13-19 och ämnet ska, om jag har fattat det rätt, vara Stockholm (själva tävlingen kallas Stockholm Story, så ja). Första pris är att att få sin novell publicerad i bokform, vilket såklart vore supercoolt, och sista inskickningsdag är den 30 juli.

Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska vara med (med tanke på att mina erfarenheter av Stockholm är väldigt begränsade och jag dessutom håller på med tre olika bokprojekt just nu) men jag funderar definitivt på det. Tänkte i alla fall att jag skulle tipsa lite här på bloggen så att andra skrivglada människor får chansen att delta. Någon som tänker skicka in ett bidrag?

Sedan tänkte jag också prata lite om något jag ser fram emot väldigt mycket i sommar: jag ska nämligen på skrivarskola i en vecka. Det kommer bli första gången som jag verkligen får chansen att umgås med likasinnade (all heder till mina underbara vänner, men böcker och skrivande är inte deras största intresse) och jag är supernervös (tack så hemskt mycket, ljuvliga socialt begränsade hjärna).

Det ska hur som helst ta plats på Biskops Arnö (nope, jag vet inte riktigt vart det ligger bortsett från att det kommer ta mig ett par timmar med tåg att släpa mig dit - och jag har bara åkt tåg en gång förut, och aldrig ensam, heh) och ska pågå under en vecka. De olika deltagarna kommer vara från hela norden (Sverige, Norge, Island, Danmark och Finland) och undervisningen ska, om jag förstått det rätt, ske på en blandning av de olika språken. Och jag som knappt fattar ett ord av varken norska eller danska, för att inte tala om finska och isländska! Hoppas att de andra människorna där inte har något emot lite engelska...

Så jag tänkte fråga om det är någon där ute som har varit på skrivarkurs någon gång. Tyckte ni om det? Var det kul? Lärde ni er mycket? Är det rentav någon som ska på samma skrivarskola som jag i sommar (vore jättekul!)?
   Hjälp mig gärna att komma över min överdrivna nervositet så blir jag super duper glad!

2 kommentarer:

  1. "Stockholm story"? Ganska trist tema enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, temat är väl inte det roligaste, men med lite fantasi kan man göra ganska mycket med det. Den kan ju handla om precis vad som helst (dystopi, fantasy, kärlek, post apokalyptiskt, drakar, alternativ verklighet mm) och sedan bara utspela sig i Stockholm, eller så kan den utspela sig någon annanstans med en huvudperson som är från Stockholm, eller så kan man bara ha ett gäng människor på okänd ort som sitter och pratar om hur mycket det hatar/älskar Stockholm. Finns en del möjligheter :)

      Radera