onsdag 10 juli 2013

Hemligheternas bok av Fredrik Agetoft och Jonna Bolin-Cullberg

  Omslagsbild för Hemligheternas bok
Titel: Hemligheternas Bok

Serie: Resa genom tusen världar #1
Författare: Fredrik Agetoft och Jonna Bolin-Cullberg
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 3/5
Genre: fantasy, äventyr, parallella världar
Sidantal: 287














Saker och ting går inte alls så som Tim planerat. Det var bara ett rutinuppdrag till en relativt ofarlig värld, något han gjort hundratals gånger tidigare. Men i väntan på att en ny portal skulle öppnas gav han efter för frestelsen att hälsa på en gammal vän, och nu har allting gått åt skogen. Hans ovärderliga kartbok är stulen, och utan den kan han inte hitta hem. Som om inte detta vore nog tror människorna i den här världen att han bara är ett litet barn och vägrar låta honom ge sig av och leta efter tjuven.
   Nej, Tim har inget annat val än att ta emot hjälp från en grupp ungdomar, trots att han inte ska låta obehöriga blanda sig i hans uppdrag. Nu står Klara, Hamid, Esther och Sophie plötsligt inför sitt livs äventyr.

Hemligheternas bok läste jag för första gången för flera år sedan, efter att jag sett tv-serien Världarnas bok och fick veta att den var baserad på en bok. Den blev en av mina favoriter (jag hoppas fortfarande att en tredje bok ska komma ut och ge serien ett vettigt, fungerande slut, men det är väl att hoppas på för mycket) och härom dagen fick jag plötsligt en enorm lust att läsa om den. Sagt och gjort, här får ni nu en recension på en av mina gamla favoriter!

Hemligheternas bok är ganska så enkelt skriven, inga flashiga beskrivningar och stridsscener eller otroliga världsuppbyggnader och med ett rätt så enkelt språk, men trots det så tycker jag mycket om den (kan ju visserligen bero på att jag läste den första gången när jag var liten och oerfaren och har blivit förblindad av min gamla barndomskärlek). Jag tror att min kärlek till boken beror på två saker som båda alltid har fascinerat mig:

Parallella världar. Det finns inte alls tillräckligt många böcker om människor som reser mellan parallella världar, om du frågar mig (har du några bra tips så får du gärna nämna dem!) och därför kommer jag så klart alltid att bli överförtjust när jag väl hittar en. Barnens reaktioner till Tim och det faktum att det finns andra världar, samt deras upplevelser i dem, är jag väldigt förtjust i.

Den andra anledningen är den udda blandningen av karaktärer. Jag tycker att det är jättekul att läsa om olika personligheter som tvingas lära sig samarbeta och hantera varandra (en av anledningarna till att jag tycker så mycket om allas vår älsklingsbok Cirkeln). Deras interaktioner, speciellt när Tim är inblandad, är både roliga men samtidigt intressanta, och jag tycker att författarna lyckats skrapa ihop en intressant blandning av huvudpersoner. Mina favoriter är nog Klara, mest för att jag känner igen mig så mycket i hennes kärlek till böcker och längtan efter äventyr, och Tim, för att han är så gulligt clueless om hur det egentligen fungerar när man umgås med folk och jämnt lyckas vara rolig trots att det inte är alls vad han är ute efter.

En mysig, spännande svensk fantasy som främst rekommenderas till lite yngre läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar