torsdag 25 juli 2013

Färger och skugga

Jag har fått en nemesis: skuggning och ljusläggning. På senare tid har jag jobbat supermycket med att lära mig hur man färglägger på photoshop, och jag har upptäckt att själva färgläggningen inte är så knepig, det är när det kommer till skuggor och ljus som det blir jobbigt.

Ett exempel på en extremt lat färgläggning där jag struntade helt i skuggor och målade rakt över originalskissen.

Och här har vi skillnaden när jag faktiskt gör det ordentligt... tog extremt mycket längre tid men det var värt det, även om den inte är helt lyckad. Det är meningen att det ska se ut som om hon är genomdränkt av vatten, men det ser mest ut som om någon lyser på henne med en blå lampa.

Här har jag lekt med ljus och skuggor i det oändliga. Kedjan är ett vapen som kallas för manriki (jag har blivit alldeles för fascinerad av vapen den senaste tiden. Det kan inte vara hälsosamt...)
Samma bild i sin helhet, samt min sorglig ursäkt för en bakgrund. Klick om du vill se bildens större version!

Och mitt evighetsarbete som tog flera dagar. Serene från min bok (länk finns ovan) med ett extremt originellt ljussvärd (det har ni aldrig sett förut, va?...) som jag planerar att använda i de sista kapitlen. Tog så lång tid att lägga till alla ljusskuggor från svärdet att jag kände för att banka huvudet i en vägg. När jag väl var klar orkade jag inte lägga någon energi alls på bakgrunden så den ser mer än skum ut.


Så detta var ett lite halvskumt inlägg bara för att jag fått ljus och skuggor på hjärnan och var tvungen att skriva av mig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar