fredag 12 juli 2013

Dystopi och post apokalyptiskt

En dystopi (även kallad anti-utopi eller kackotopi) är en negativ samhällsvision. Det är motsatsen till utopi, och kan bäst förklaras som vad andra felaktigt tror är bra för en.

Postapokalyptisk science fiction är en undergenre av science fiction; gemensamt för alla verk i genren är att de utspelar sig efter en katastrof av stora mått, till exempel ett kärnvapenkrig, miljöförstöring, massvält, epidemi eller en invasion av utomjordiska livsformer. Denna genre benämns ibland som "Efter katastrofen-science fiction".

- Förklaring från Wikipedia

Ni som följer min blogg har säkert märkt att jag läser väldigt mycket science fiction, speciellt inom genrerna dystopi och post apokalyptiskt. Jag har aldrig haft något problem med det här, eller ens funderat speciellt mycket på det utöver att det är en underhållande genre med fantastiska miljöer, men häromdan hittade jag en bild som fick mig att fundera lite. Jag vet inte riktigt vart själva ursprungsbilden tog vägen (den hörde hemma på en av alla miljoner bloggar där ute så jag kommer knappast hitta den igen) men den såg ut ungefär så här:

Hur vi brukade föreställa oss framtiden:

Hur vi nu föreställer oss framtiden:

Och man kan ju inte säga annat än att vem som än kom på det här har en poäng; det finns verkligen inte många filmer, böcker eller spel som utspelar sig i en positiv framtid nu för tiden. Till och med barnfilmer visar mörka framtidsutsikter (har ni sett The Lorax och Walle-e?).
   Men tänk sedan tillbaka på lite äldre framtidshistorier, som Back to the Future där den andra filmen i trilogin utspelar sig i framtiden. Inga katastrofer hade skett, folk flög omkring på svävarbrädor och allt verkade allmänt trevligt.


De här bilderna följdes sedan av ett antal kommentarer, av vilka några påpekade att det är sorgligt att inga författare kan föreställa sig någonting bättre och att det börjar bli enformigt med alla dessa dystopiska och post apokalyptiska böcker.
   Så frågan jag funderat över är om de har rätt. Är våra författare fantasilösa och pessimistiska? Borde det skrivas fler utopier istället för dystopier?

Vad jag har kommit fram till är NEJ. Just att läsarna tycker att det är pessimistiskt av författarna att skriva den här sortens böcker är själva anledningen till att vi behöver dem. Visst finns det en hel del väldigt otroliga och omöjliga dystopier där ute, men många av de här böckerna tar upp problem som vi inte riktigt vågar ta itu med. En bra författare av dystopi/post apokalyptiska böcker är inte pessimistisk, han/hon är realistisk. Författarna av de här böckerna försöker lyfta upp politiska, miljömässiga, vetenskapliga, ekonomiska mm problem och säga "TITTA. Det här kan hända om vi inte tar tag i saker och ting och försöker göra det bättre. Titta vad hemsk vår framtid kan vara om vi inte aktar oss!" Dystopiska böcker är inte bara ren nöjesläsning, det är en varning och det är ett sätt att lära sig om konsekvenser.

Och personligen har jag ingenting emot det här! Vi människor kan gott behöva lära oss att våra handlingar kommer ge reslutat för framtida generationer. Men detta behöver inte betyda att alla dystopiska böcker visar upp en möjlig framtid. Många författare använder sig av det för tillfället enorma intresset i den här genren för att hitta läsare till sina böcker, även om de dystopiska elementen knappt ens är där, är alltför extrema eller bara utspelar sig i bakgrunden av en kärlekshistoria. Jag har ingenting emot det här heller (läsning är ju trots allt underhållning) men man får tänka på att inte ta alltför hårt på alla författares förutsägelser. Och jag har heller inget emot positiva förutsägelser av framtiden, för science ficiton har sådana underbara möjligheter till bra historier vare sig de är dystopiska eller utopiska, men vi ska inte försöka mörka ner vad som kan hända. Det går att skriva en utmärkt positiv science fiction utan att låtsas om som om våra problem aldrig funnits. Ett exempel är den mysiga svenska serien Prismagalaxen (tyvärr var det länge sedan jag läste böckerna så jag har inga recensioner liggandes).

Min poäng? Lyssna på författarnas varningar och gör något för att vår värld ska bli bättre. Sopsortera, släck lampor, cykla, köp lågenergilampor. Små saker kan göra stor skillnad! Och när det blir lite för mörkt med alla deprimerande dystopier (för det finns ju trots allt väldigt, väldigt många av dem) kan du... eh... titta på Familjen Robinson.


Så vad tycker du? Har vi alldeles för många dystopiska och post apokalyptiska böcker? Lämna en kommentar så att jag får veta vad ni tycker!

4 kommentarer:

  1. ÅH så bra håller verkligen med! Jättebra inlägg =)

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare! Sjukt bra inlägg! Jag har verkligen inte tänkt på det alls, men det stämmer ju verkligen! När jag var liten så var det flygande bilar och rymdresor jag tänkte på, nu är det bara katastrofer!

    SvaraRadera
  3. Så himla bra inlägg, har också tänk på det viset!

    SvaraRadera
  4. Ibland blir jag lite trött på att så många författare enbart verkar se framtiden som dyster, men jag förstår samtidigt vad det är de vill förmedla. Och det är precis som du säger, ta hand om vår jord och vårt klimat och vår kultur! Jag har funderat på att ge mig på att skriva en mer utopisk framtidsvärld bara för att ge det hela en motsats ;)

    SvaraRadera