måndag 15 juli 2013

Alice i Zombielandet av Gena Showalter



Titel: Alice i Zombielandet
Originaltitel: Alice in Zombieland
Serie: Berättelsen om Underlandet #1
Författare: Gena Showalter
Förlag: Harlequin
Betyg: 3/5
Genre: zombies, paranormal romance,
Sidantal: 423













Alice Bell har alltid velat vara normal, men hon har alltid vetat att det är en omöjlig önskan. Hennes pappa är galen och inbillar sig att monster är ute efter honom och hans familj, och för att skydda dem vägrar han låta någon lämna huset efter mörkrets inbrott.
   Men en dag får Alice nog och övertalar familjen att åka ut en kväll för att se hennes lillasysters balettuppvisning. Det skulle hon aldrig ha gjort...
   En fruktansvärd bilolycka senare och Alice är helt ensam. Hennes familj är borta och hon har själv börjat se saker som inte borde finnas där. Frågan är om hennes pappa verkligen var så galen som hon trodde...

Alice i Zombielandet var inte alls vad jag hade väntat mig. Efter att ha läst ett antal recensioner visste jag att den inte var din typiska zombiebok och definitivt inte en retelling av den klassiska Alice i Underlandet, men trots det så väntade jag mig, ja jag vet inte riktigt. En undergångsbok med zombies i andeform som springer runt på gatorna? Någon form av post apokalyps? Jag vet inte riktigt vad jag trodde att det skulle vara, men jag väntade mig definitivt inte en ganska typisk paranormal romance.
För det är var det är. Boken utspelar sig till stor del i High School miljö och kretsar runt den nya tjejen som inte vet hur snygg hon är som plötsligt får massor av uppmärksamhet från the Bad Boy samtidigt som hon blir medveten om att världen är full av övernaturligheter som vill döda henne. Inte för att det är något fel med det, men det var inte riktigt vad jag hoppades på och väntade mig. Men för att vara en paranormal romance tycker jag ändå att Showalter lyckats bra med att stoppa in en hel del originalitet i sin bok, och hennes variant av zombie var intressant och spännande och definitivt ingenting man sett förrut. Och, tack och lov, det finns inget triangeldrama (men jag kan säga att jag oroade mig för det ett tag).

I grund och botten gillar jag Alice, jag gillar Cole och Frosty och Kat, men jag kan inte låta bli att tycka att de var lite för mycket (speciellt Kat; finns det verkligen människor som hon?). Alla var så klart tvungna att vara gudomligt snygga och smarta och snabbtänkta och jag hade bara lite svårt att tro på det, även om det gjorde deras samtal underhållande. Alice som huvudperson gillade jag, även om jag som sagt hade mina problem med henne. Hon var smart och modig och envis och var verkligen inte den sortens tjej som satte sig ner och väntade på att bli räddad av sin riddare i skinande rustning. Istället kämpade hon stenhårt för att kunna försvara och stå upp för sig själv, så heja Alice! Cole var helt okej, men han kändes lite väl bossig och han skulle så klart spela svårfångad och var i det stora hela ett lite för typiskt manligt kärleksintresse.

Innan jag avslutar den här ständigt växande recensionen (skriver jag för långa recensioner? Det känns som om jag babblar för mycket, heh) måste jag bara nämna lite snabbt att jag hade vissa problem med bokens trovärdighet. Först var det en del element i själva "zombievärlden" som kändes lite väl otroliga (spoiler: om du säger något högt i andeform och tror på det så kommer det garanterat att hända? Jo tjena) och sedan var det själva zombiesarna i sig. Om de sprungit omkring och ätit upp folks andar i evigheter borde det ha staplats lik på gatorna. Andra människor skulle ha misstänkt något, även om de inte nödvändigtvis skulle ha misstänkt just zombies.

Så detta var lite för mycket paranormal romance för min smak, men om det är din genre kommer du säkert att gilla den. Plus för en stark huvudperson och coola zombies och slutbetyget blir en stabil trea.


Boktrailer

2 kommentarer:

  1. Är så nyfiken på att läsa denna!

    SvaraRadera
  2. Jag har varit nyfiken på denna. Men trodde att det skulle vara något utav de alternativen som de flesta recensioner säger att den inte är ;)

    SvaraRadera