torsdag 13 juni 2013

Filmrecension - Warm Bodies

För att läsa min recension på boken klicka här

Livet som zombie är lugnt och avslappnande, men trots det längtar R efter något mer. Han samlar på föremål från de levandes värld, han ogillar att äta och han tänker ovanligt mycket för en död, men oavsett allt detta så är han ändå en zombie. För att hans existens inte ska ta slut måste han äta de levande.
   Men när han träffar Julie och äter hennes pojkvän Perrys hjärna är det nästan som om hans hjärta börjat slå igen. Hans minns Perrys liv tillsammans med henne och gör allt för att hålla henne trygg från de andra odöda.

Varma Kroppar av Isaac Marion är en av mina favoritböcker inom zombiegenren, men på grund av den lite udda handlingen (zombie som blir kär i människa) kunde jag inte hjälpa att oroa mig för hur den skulle fungera som film, speciellt som boken dessutom är ganska filosofisk och mörk på sina ställen och hela temat med zombiromans låter mest löjligt och skulle få det hela att kännas som en skrattretande parodi.

Som tur var valde filmskaparna att svänga av lite från bokens tyngre stämningen och satsade på en komedi istället. Istället för att bli utskrattad när den försöker vara allvarlig (jag är ganska säker på att det är vad som skulle ha hänt om de försökt göra den exakt som boken) så skrattar man nu med filmen. Skämten är riktigt roliga och tillsammans med romansen blir det både mysigt och gulligt (plus lite lagom halväckligt  och slabbigt med lite zombies som springer runt och äter folk). En ovanlig blandning, men i det här fallet fungerar det bra.

Både R och Julie tycker jag porträtteras bra. R får behålla lite av sin filosoferande personlighet, men den görs lite mer komisk och gulligt awkward för att passa filmen, och Julie fortsätter att vara tuff och modig och omtänksam. Noras och M's roller gillade jag också, även om hans och de andra zombiernas helomvändning kändes lite väl plötslig. Själva zombiesamhället kändes faktiskt mer trovärdigt än i boken (inga "zombieäktenskap" eller "zombieskolor") så ett plus i kanten för det.

Det fanns ett par scener jag saknade från boken, och jag gillade inte riktigt hur Julies pappa och Perry porträtterades, men i det stora hela tycker jag att de fick med allt viktigt. En mysig, rolig film för dig som vill ha lite paranormal romance med odöda varelser men inte vill titta Twilight.

Trailer: