söndag 16 juni 2013

Bok till film/serie tag

De allra flesta har väl redan gjort den här taggen, men jag är seg av mig och gör det först nu, hehe. Hur som helst så är det meningen att man ska välja ut de fem böcker man helst skulle vilja se som film eller tv-serie, men eftersom jag har beslutsångest tänker jag fuska lite och välja fem böcker jag vill se som film och fem andra som jag vill se som serie.

Let's start with the movies:

5. Larklight av Phillip Reeve

Larklight (Larklight, #1)Starcross (Larklight, #2)Mothstorm: The Horror from Beyond Uranus Georgium Sidus! (Larklight, #3)

Jag blir alldeles till mig av blotta tanken på att se de fantastiska miljöerna i Larklight på vita duken. Den märkliga, udda och framför allt unika världen skulle vara i klass med Avatar, om inte bättre, ifall den gjordes på rätt sätt och med rätt budget.

4. Ursäkta, men din själ dog nyss av Danny Wattin

Ursäkta, men din själ dog nyss
Ge mig lite högkvalitativ svensk science fiction på bioduken! Gjord på rätt sätt skulle detta kunna bli en hysteriskt rolig film med svidande samhällskritik (men om filmskaparna slarvar bara det minsta skulle den kunna bli urlöjlig, och inte på ett bra sätt).

3. Uglies av Scott Westerfeld

Uglies (Uglies, #1)Pretties (Uglies, #2)Specials (Uglies, #3)
Den här serien introducerade mig i science fiction genren för länge sedan, och än i dag är den en av mina favoriter. Att se den som film vore super, speciellt med tanke på alla de coola små framtidsuppfinningarna (speciellt svävarbrädorna vore fantastiska att se!), språket och de grymma städerna som Westerfeld har skapat. Men, precis som de övriga böckerna på den här listan, så är den känslig för misstag. Första boken finns redan som manga där det fruktade misstaget att göra alla snygga (raka motsatsen till vad boken förespråkar!) gjordes, och jag är livrädd för att samma sak skulle göras i en filmatisering. Att se Tally och Shay spelas av Hollywoodsnygga skådespelerskor skulle få mig att tappa hoppet om mänskligheten...

2. The Bone World Trilogy av Peadar Ó Guilín (bok 1, bok 2)
The Inferior (The Bone World Trilogy, #1)The Deserter

Ytterligare två böcker vars milöer skulle få en att storkna. The Roof, globes, utomjordiska "monster", rymdskepp, världens blodigaste strider... Speciellt andra boken (som jag avgudar) skulle jag älska som film; den är grym och blodig och fruktansvärt sorglig och väldigt fin på sina ställen, och innehåller dessutom en del viktiga moraliska frågor (men många människor skulle nog fly från biografen i ren fasa).

1. De vandrande städerna av Phillip Reeve


En till serie av Phillip Reeve (märks det att han är en av mina favoritförfattare?) även denna med fantastisk världsbyggnad (bara föreställ er jättelika vandrande städer. Bara föreställ er det). Handlingen och karaktärsuppbyggnaden är också bland det bästa jag stött på och jag skulle älska att se det som film (eller snarare som flera filmer)

Och så fem böcker jag skulle vilja se omgjorda till serier:

5. De levande döda av Charlie Higson

Zombieframtid med grupper av barn som kämpar för sina liv i en värld utan vuxna? Hell to the yes! Ska tydligen bli runt 7 böcker har jag hört, och det finns hemskt många olika karaktärer så dessa böckerna skulle nog passa bättre som serie än som film för att alla ska få tillräckligt mycket uppmärksamhet. Det skulle kunna bli som The Tribe + zombies. Bara tänk er det!

4. Skulduggery Pleasant av Derek Landy

En mörk men samtidigt fruktansvärt rolig serie som kanske inte skulle passa så bra som live-action show (svårt att göra ett vandrande skelett på ett snyggt sätt...) men kanske som animerad eller i samma stil som filmatiseringen av Coraline. Det skulle se riktigt snyggt ut.

3. Vargbröder av Michelle Paver


En älsklingsserie från min barndom, Vargbröder har jag i många år drömt om att få se på vita duken. Den skulle nog göra sig riktigt bra som film, men eftersom det är ganska många böcker kanske den skulle passa bättre som serie.

2. Stall Norrsken av Noomi Hebert och Lena Ollmark
 




















Jag kan inte vara den ända som vill ha mer högklassig svensk filmproduktion som inte hör till deckargenren. Stall Norrsken har urfina norrlandsmiljöer, läskiga dödsriken (som också de skulle kunna se grymt snygga ut), superkrafter, vackra hästar, tonårsdrama och läskiga monster. Den skulle kunna bli en så bra serie! Och det är ju inte så att en svensk fantasy aldrig blivit tv-serie förut, kolla bara på Världarnas bok som är baserad på Hemligheternas Bok av Fredrik Agetoft och Jonna Bolin-Cullberg.

1. Gone av Micheal Grant


Precis som nästan alla andra som gjort den här taggen tänker jag också välja Gone av Michael Grant. Varför? För att den skulle bli grym som serie! Superkrafter, fruktansvärda monster, människans ondska, kärlek, drama, mer superkrafter (har jag nämnt att jag älskar superkrafter?), mystiska gåtor, konspirationsteorier, den här serien har ALLT! Snälla kan inte någon gullig liten människa därute uppfylla min önskan och göra en serie av de här böckerna?


Nu är det meningen att jag ska skicka taggen vidare till någon, men eftersom mer eller mindre alla har gjort den säger jag så här: jag taggar alla er som inte gjort den (jupp, jag är på fusk-humör idag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar