onsdag 8 maj 2013

Rädda mig inte! av Tahereh Mafi



Titel: Rädda mig inte!
Originaltitel: Unravel me
Serie: Shatter me #2
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B. Wahlströms
Betyg: 4/5
Genre: romantik, övernaturligt, dystopi, post apokalyptiskt
Sidantal: 399

Tack B. Wahlströms förlag för rec-exet!

Varning för spoilers om du inte läst första boken Rör mig inte! och mellanboken Falla sönder








Livet är inte lätt för den före detta mentalsjukhuspatienten Juliette. Hon har inte bara svårt för att komma in i livet och samvaron på sitt nya hem, Omega Point, hon står också inför stora problem med sitt förhållande med Adam, hon kan inte röra någon utan att skada dem och fiendens psykopatiska ledare är besatt av henne. Men alla de här problemen blir oviktiga när kriget plötsligt närmar sig med rasande fart: Juliette måste förbereda sig inför den stora striden.
   Återetablissemangets stora ledare, Warners far, har tröttnat på den lilla rebellgruppen med övernaturliga förmågor. Men ingen hade kunnat vänta sig just hur drastiska åtgärder han kan ta sig till i stridens hetta.

Weiii, uppföljaren till en av mina favoritböcker, Rör mig inte!, är här! Del två i serien ligger lätt på samma nivå som första boken, den är fortfarande spännande och romantisk och innehåller en spännande framtida värld (jag kommer aldrig tröttna på spännande, framtida världar). Mafis språk är likadant som i första boken, alltså fullt av överstrukna meningar och metaforer som det tar ett tag att vänja sig vid men som sedan gör historien mycket bättre. De dramatiska scenerna blir mer dramatiska, de romantiska mer romantiska. Mafi vet hur man bygger upp spänning genom ett originellt språk.

Folk verkar ha lite delade åsikter gällande huvudpersonen, Juliette, men själv tycker jag om henne. Osäkerheten hon känner kring folk efter att ha blivit behandlad så hemskt, och sedan suttit inspärrad några år på ett mentalsjukhus tillpå det, var hemsk att läsa om, för jag kunde verkligen förstå hennes frustration och sorg över hela situationen (jag tror inte att jag hade hanterat det mycket bättre). Men hon rycker verkligen upp sig i stridens hetta, när det väl gäller slutar hon sörja och tar tag i situationen, vad den än gäller.
  
De andra karaktärerna får, med några få undantag, inte jättemycket uppmärksamhet, vilket är lite synd för det märks att Mafi kan bygga upp sina bikaraktärer, det ser man på Kenji. Han är, trots att jag gillar Juliette, min favoritkaraktär. Alla scener han deltog i hade lite extra gnista, och de flesta av mina favoritcitat kommer från honom. Men han är trots det inte en fullkomligt platt karaktär som bara går runt och drar skämt hela tiden, han hade faktiskt djup, och en bakgrundshistoria. Andra halvan av boken gick mest ut på kriget och dess efterföljder, vilket lämnade första halvan till personlighetsutveckling hos bikaraktärerna. Och första halvan av första halvan (jag är inte förvirrande, va?) gick ut på att Juliette försökte komma över sina inre demoner och hånglade med Adam. Massor.

 Och på tal om Adam så har jag en sista punkt att ta upp: romansen. Jag är fortfarande inte speciellt förtjust i Adam och jag tycker faktiskt att lite väl mycket av uppmärksamheten läggs på Juliettes kärleksliv istället för på resten av storyn. I första boken var det inte mycket till trangeldrama, eftersom Juliette hatade Warner, men nu börjar den ta fart på riktigt och jag kan inte bli annat än lite förvånad när jag säger att jag ställer mig på Warners sida. Adam är bara så tråkig, och nu när man börjat få lite inblick i Warners tankar (mycket tack vare mellanboken Falla Sönder) så tycker jag mer och mer om honom, även om han retar gallfeber på mig ibland.

 Rekommenderas till dig som gillar dina dystopier och älskar dina romanser, men också om du gillar superkrafter, blodig spänning och en tjej som kan rädda livet på sig själv (även om hon gråter mycket). 

7 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! I typ allt :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kul att jag inte är ensam om mina åsikter ;)

      Radera
  2. Kollade om den här på stadsbibblan men dom hade den inte (än), däremot ett mindre bibliotek. Ska låna den snart, för jag vill verkligen läsa den. Har inte läst Falla sönder så jag vet inte om jag kommer ändra uppfattning om han, men gillade han inte alls i Rör mig inte! Störde mig också på romansen mellan Juliette och Adam, det kändes för barnsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du får tag på den snart :) Man får komma ganska nära Warner även utan att läsa Falla sönder, så du kommer nog att tycka betydligt bättre om honom efter att du har läst Rädda mig inte :)

      Radera
  3. Vet du när den tredje boken kommer komma?? eller om den redan finns på engelska ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt goodreads ska sista boken komma ut på engelska i februari nästa år :/ När den översätts vet jag inte, men förmodligen någon månad senare. Snyft, hur ska mna orka vänta så länge? :(

      Bokens sida på Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/13188676-untitled?ac=1

      Radera
  4. jag älskad dom böcker kan inte vänta på nästa, blir nästan galen :(

    SvaraRadera