fredag 3 maj 2013

Gamers av Thomas K. Carpenter

Gamers Titel: Gamers
Serie: Gamers #1
Författare: Thomas K. Carpenter
Förlag: Black Moon Books
Betyg: 3/5
Genre: science fiction, fantasy, dystopi
Sidantal: 325

















Allting är ett spel.
   Två poäng om du borstar tänderna, tio om du håller ditt rum rent. Den med flest poäng har en framtid. Den med minst poäng, tja, den har ingenting alls.
   Gabby är en expert på LifeGame. Hon vet precis hur hon ska få så många poäng som möjligt, är en hacker som ingen annan och ligger redan bra till inför universitet. Värre är det för hennes bästa vän Zaela, som utan Gabbys hjälp skulle ligga riktigt illa till.
   Slutprovet, ett spel som kommer avgöra vilka som får fortsätta till universitetet och vilka som får de sämsta jobben, närmar sig snabbt, men när Gabby plötsligt blir indragen med de mystiska Frags ställs hela hennes världsbild på ända.
   Vad händer egentligen med de som förlorar slutprovet?

Det har inte alls tagit mig typ två månader att läsa ut den här stackars lilla boken. Så går det när jag försöker ge mig på att läsa e-böcker, jag tappar helt suget trots att boken är bra (undantaget skulle väl vara min personliga favorit Stray).

Gamers har en av de mest komplicerade världar jag någonsin stött på. Det är verklighet och virtuell verklighet, men mest är det någonting däremellan. Människorna vandrar omkring i den riktiga världen, men är klädda i så kallade "sense-webs" och "eye-screens" som får dem att se och känna en virtuell värld "ovanpå" den riktiga. Jag skulle inte rekommendera den här boken till dig som inte gillar science fiction, men om du, som jag, är förtjust i komplicerade, smått röriga framtidsskildringar borde du gilla den.

Handlingen är inte speciellt komplicerad, men hjärnan måste ändå vara med för att man ska förstå alla de nya orden författaren hittat på, hur världen fungerar och vad som ens är verkligt (ibland visste inte ens karaktärerna vad som var på riktigt och vad som var virtuellt). Själv tycker jag att den här originella världen med alla sina nya koncept var bland det bästa med boken.

Första halvan var ren sci-fi, men när karaktärerna verkligen gav sig in i den virtuella spel-världen skiftade handlingen istället till någonting som kan jämföras med fantasy (drakar, demoner, trollkarlar, svärd, quests mm), allting utspelat i en virtuell värld som överlappar den verkliga. Jag tycker genre-skiftningen var lite småkul, men störde mig på att många av karaktärerna som var med i första halvan försvann och byttes ut mot nya. Den påbörjade romansen släpptes helt och ersattes istället av Gabbys interaktioner med sitt "lag".

Och det är hos karaktärerna, och romansen, som boken tappar stinget. Gabby är helt okej som huvudperson, varken mer eller mindre, men så gott som alla bikaraktärer var fullständigt platta. De fick något utmärkande personlighetsdrag men utvecklades sedan inte ett dyft, och den enda av dem jag faktiskt var nyfiken på var så klart tvungen att dö.

Romansen kändes platt den också, som om den bara var där för att författaren ville slänga in en nypa kärlek i sin bok för att tillgodose alla läsare. Som sagt försvann den helt i andra halvan och jag vet inte om jag ska vara besviken för att den inte fick chansen att faktiskt utvecklas eller glad för att jag slapp den.

Gamers är en lovande bok med många spännande, originella idéer, men den kändes lite amatörmässigt utförd på sina ställen. Rekommenderas till dig som tycker om science fiction.

1 kommentar:

  1. Det här låter intressant :) får lägga till den på min "att läsa"-lista (som aldrig någonsin minskar!! xD )

    SvaraRadera