söndag 21 april 2013

Pandemonium av Lauren Oliver

Pandemonium (Delirium, #2)
Titel: Pandemonium
Originaltitel: Pandemonium
Serie: Delirium #2
Författare: Lauren Oliver
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 4/5
Genre: dystopi, romantik
Sidantal: 387
Stor spoilervarning för dig som inte läst första boken, Delirium!
Då: en utmattad och förkrossad Lena letar sig fram genom Vildmarken och hamnar tillsammans med en grupp ogiltiga som kämpar för att överleva i en karg värld. Hon kämpar för att lämna sitt gamla liv, framförallt Alex och den fruktansvärda förlusten av honom, bakom sig och bli en ny människa. En starkare Lena som kan ta hand om sig själv.
Nu: undercover i New York har den nya Lena fått ett uppdrag av motståndet. Hon ska hålla ögonen på Julian, en av de viktigaste frontfigurerna för behandlingen. Men hennes uppdrag blir svårare än väntat när något sätter både henne och Julian i fara och tvingar dem att samarbeta.
När jag läste den första boken i den här trilogin, Delirium, var jag inte särskilt imponerad. Jag tyckte att den var långtråkig med ett hyfsat ointressant kärleksintresse och inte mycket till handling. Men jag fick höra att del två skulle vara mer spännande, så jag var ändå väldigt nyfiken när den översattes alldeles nyligen. Och, som tur var, så var den bättre! Mycket bättre!
Till skillnad från i första boken så händer det faktiskt saker hela tiden. Det går mellan spännande och mystiskt till jakter och riktiga slagsmål. Romantiken och karakärsutvecklingen som fanns i första boken finns kvar här, men Oliver visar att det går utmärkt att väva ihop action med karaktärsdjup och romans, något inte många lyckas med.
Jag tycker mycket bättre om Lena i den här boken än vad jag gjorde i den första. Hon gick från gnällig och hjärntvättad till stark, självständig och riktigt bad ass. Seriöst, den tjejen kan ta hand om sig själv! Jag är imponerad av hur Oliver lyckats få omvandlingen från gamla Lena till nya Lena att kännas så naturlig. Jag är definitivt mer förtjust i det nya kärleksintresset också. Alex kändes aldrig spännande på något sätt alls, han var bara den perfekta, snygga killen vars ända roll var att omvända Lena. Julian hade mer djup, egen karakärsutveckling och var i allmänhet en mer originell karaktär. Jag tyckte verkligen om honom och hans och Lenas sätt att interagera.
Olivers val att dela upp berättelsen i två olika tidslinjer var också intressant och, om du frågar mig, ett bra val. tar vid direkt efter Lenas flykt i första boken, Nu handlar om hennes inblandning i motståndet några månader senare. Tidslinjerna alternerar mellan kapitlen och lämnar ofta cliffhangers som fick mig att bläddra lite extra snabbt för att se vad som skulle hända. Det blev aldrig rörigt eller svårt att hålla isär dem, vilket man skulle kunna tro, utan bara ett sätt att skänka boken extra originalitet och spänning.
Om jag ska klaga på något så är det att tvisterna inte var speciellt överraskande. Detta stor spolier!(plundrarna var "anställda" av DFA var ju lätt att lista ut, och att Alex kom tillbaka vid liv i slutet var så självklart att jag inte ens räknar det som överraskning. Och att den där kvinnan som räddade Lena var hennes mamma... var det någon som inte förstod det direkt?) var saker jag lätt listade ut, och då är jag inte jättebra på att förutspå plot tvister. Men det var bara ett litet problem och jag ger boken en stark fyra i betyg. Nu måste jag bara vänta på Rekviem. Efter det där slutet... Åh, hur kan man bara avsluta en bok så? Elakaste cliffhangern jag blivit utsatt för på länge!

9 kommentarer:

  1. Förstår fortfarande inte varför jag inte har läst den här än, står ju i hyllan och bara väntar :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag gör samma sak själv. Har massor av böcker som jag verkligen vill läsa, men sen står de bara i hyllan och glöms bort ;)

      Radera
  2. hehe jag har precis läst Requiem.. Tyckte verkligen om den! :D Dock inte slutet så jättemycket :P haha ;) Hoppas du inte tappar läslusten för den nu, för den är helt klart läsvärd! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar redan efter den ;) Har stora förhoppningar :)

      Radera
  3. God kväll, som ett fan av sci-fi gav jag mig på att skriva en själv. Finner du intresse i att kanske kika in skulle det vara uppskattat. Orkar du ta dig igenom den så vore jag glad för en recension. Värt ett försök tänker jag. :)

    Finns hur som helst på http://skriverenbok.wordpress.com om intresse finns!
    /AJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska definitivt kika in där :)

      Radera
  4. Hej! Vet du vart man kan få tag på boken med det här omslaget? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte har helt fel så borde detta vara det enda omslaget som finns för den svenska översättningen. Den borde finnas tillgänglig på sidor som adlibris, bokus osv :)

      Radera
    2. Okej, tack :) den e slut hos förlaget märkte jag sen, så det e nog därför jag inte hittar den någonstans

      Radera