tisdag 30 april 2013

Kretsen av Maggie Stiefvater



Titel: Kretsen
Originaltitel: The Raven Boys
Serie: The Raven Cycle #1
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: B. Wahlströms
Betyg: 4/5
Genre: romantik, övernaturligt, mysterium
Sidantal: 318

Tack B. Wahlströms förlag för rec-exet!











Blue är dottern till ett medium, men har själv inga synska gåvor. Därför kunde hon inte bli mer förvånad när hon såg anden av någon som ska dö inom ett år på Sankt Marcus Afton. Enligt hennes synska familj finns det bara två möjliga anledningar till att hon plötsligt skulle se ett spöke: antingen är hon hans sanna kärlek, eller så kommer hon att bli den som dödar honom. Och Blue vet att det ligger en förbannelse över henne: enda sedan första gången hon blev spådd har hon fått höra att när hon kysser sin sanna kärlek kommer han att dö.
   Gansey går på Aglionby, den finaste internatskolan man kan tänka sig. Men han är inte särskilt intresserad av vare sig skolan eller en framtid som rikeman, mest vill han bara ägna sin tid åt att leta efter den mystiska Glendower, som sägs ligga begravd längs den mytomspunna leylinjen. När han och hans vänner träffar Blue vävs deras öden ihop för alltid.

Maggie Stiefvater är en av mina favoritförfattare. Jag tycker väldigt mycket om hennes Wolves of Mercy Falls-trilogi och älskade Dödsritten, men hade faktiskt inte planerat att läsa Kretsen. Den lät inte riktigt som min typ av bok, men när ett ex av den plötsligt dök upp i min brevlåda kunde jag såklart inte låta bli att läsa den ändå. Och, hör och häpna, Stiefvater fortsätter att imponera.

Hon är en av mycket få författare som lyckas hålla mig som trollbunden vid en bok bara genom ett långsamt utveclande mysterium, ett vackert språk och intressanta karaktärer. Handlingen rör sig inte fort alls, men ledtrådarna sprids ut lite här och där och håller därigenom spänningen uppe. Slutet kan jag tycka kom lite väl hastigt, lite mer tid för att bygga upp till slutstriden hade kanske gett en mer dramatisk känsla. De viktigaste trådarna knöts ihop, men mycket lämnades obesvarat och jag är väldigt nyfiken på del två i serien.

Kretsen är en väldigt karaktärsdriven bok. Huvudpersonerna är speciella och intressanta på det sättet som gör mig väldigt nyfiken på att veta mer om dem (Blue beskriver sig själv som "exentrisk" vilket jag tycker passar riktigt bra). De var förnuftiga men samtidigt rebelliska, smarta och djupa men hade samtidigt humor. Jag skulle nog säga att Blue är min favorit, men resten av gänget kommer nära. Blues synska familj är dessutom väldigt mysiga bikaraktärer som jag tyckte mycket om. 
   Däremot hade jag gärna sett att "skurken" fått lite mer djup. Vi ser ju tydligt under bokens gång att Stiefvater vet hur man bygger upp komplexa karaktärer, men trots det lämnar hon skurken som en ganska platt bikaraktär som liksom bara finns där för att göra de sista kapitlen mer dramatiska (som jag sa, lite mer uppbyggnad av slutet hade varit bra).

Språket är lite det som gör en Stiefvater-bok. Jag har aldrig läst någon av hennes böcker på originalspråk men kan tänka mig att det är ännu finare där. Det lyckas vara vackert och beskrivande samtidigt som det är både roligt och allvarligt (hm, det där låter lite som en paradox...). Och detta kommer från någon som i vanliga fall inte bryr sig speciellt mycket om språket utan brukar fokusera enbart på handling och karaktärer. Varmt rekommenderad till dig som vill ha en mystisk, sällsam och vacker bok om det övernaturliga.
Boktrailer
På senaste tiden har jag blivit väldigt fast i att lära mig färgläggning på photoshop, och Blues gröna klänning i flera lager bara bad om att bli målad. Så nu har jag suttit hela dagen och jobbat på den här fanart-bilden. Blue ser inte riktigt ut som jag föreställde mig, men jag blev nöjd med klänningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar