onsdag 24 april 2013

Favorit i repris - Förtrollad av Månen av Åsa Nilsson

Jag tänkte börja med en ny "följetong" här på bloggen, nämligen att prata lite om mina gamla favoritböcker, sådan som jag läste under alla de där åren när jag inte hade bokblogg (hjälp, det är inte ens två år sen! Känns som en hel livstid...). De böcker jag planerar att prata om i de här inläggen är oftast lite äldre böcker som inte fått så mycket uppmärksamhet som de förtjänar och som jag tyckte mycket om för inte alltför länge sedan.
Kunde inte ens hitta några vettiga bilder på den stackars boken, så fick fota en själv
och det blev väl så där lagom bra...
Jag tänkte inleda det här nya "temat" med att prata lite om en av mina gamla favoritböcker: Förtrollad av Månen av av Åsa Nilsson. Det här var en bok som jag läste någon gång i mellanstadiet, om jag inte minns fel, och som jag på den tiden mer eller mindre dyrkade. Det var precis samtidigt som jag började läsa fantasy, superkrafter och paranormal romance, och Åsa Nilssons bok mer eller mindre introducerade mig till de här genrerna.

Tyvärr hade jag mer eller mindre glömt bort den här lilla guldklimpen tills jag hittade den i en fyndlåda på Gekås (bara trettio kronor, woho!) och såklart genast köpte hem den. De senaste veckorna har jag bläddrat lite i den när jag haft tid och återupplevt en del gamla mysiga minnen från min barndom. Det är en kort och snabbläst bok, men likväl väldigt bra och en utmärkt introduktion till dig som är nyfiken på vampyrer, varulvar, superkrafter, konspirationer, magi och paranormal romance. Den innehåller också en smart, omtänksam huvudperson som lär sig om sig själv och vad som verkligen är viktigt (sedan kan jag ge boken ett litet extra plus i kanten för att den är svenskskriven - sådant har vi alldeles för få av).

Isa har aldrig riktigt trott på myterna och legenderna om Ljungbackaskogen, att den som går in där aldrig blir sig själv igen, men hon har ändå varit tillräckligt misstänksam mot skogen för att aldrig ha satt foten i den. Men en dag har hon inget val: hennes hund Christy rusar in bland träden och Isa måste helt enkelt följa efter. Vad hon möter där inne är inte vad hon väntat sig...
   Fullmånen efter Isas besök i skogen händer det som inte får hända: hon förvandlas till någonting livsfarligt och omänskligt. Men Isa är inte den enda av sin sort, och vissa människor har som mål att utrota alla som henne från världens yta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar