fredag 26 april 2013

Book Sacrifice Tag




Ni har säkert märkt att den här tagen cirkulerat runt på en massa olika bloggar den senaste tiden, tack vare att Lucy från Bokrygg hittade den på YouTube, där booktubern Ariel Bissett gjort den, och tyckte så mycket om den att hon översatte den till svenska och började sprida den i bokbloggarvärlden. Jag tycker själv att den verkar jättekul och bestämde mig för att haka på trenden, så här ska ni få se på lite offrade böcker (de böcker jag har recenserat har jag länkat)


1. En överskattad bok. Vi börjar med Zombie apokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllorna, när BAM! Zombieattack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 

Får man ta massor av böcker? Jag kan på rak arm nämna House of Night, TwiligthHush, Hush och City of Bones (bara för att alla inte ska hata mig: City of Bones är egentligen inte så dåliga utan kan i många fall vara riktigt bra, men jag förstår inte varför den är så hypad.) House of Night är däremot så hemsk att jag är beredd att helt kallt konstatera att den SUGER.  Mitt val faller därför på House of Night; den skulle jag gärna se en hord zombies mumsa på.

 
2. En uppföljare. Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv? 
Valet står mellan två böcker: De Dödas Strand (uppföljaren till De Vassa Tändernas) skog  New Moon (uppföljaren till Twilight). Vad gäller De Dödads Strand så skulle jag tyckt om den lika mycket som jag gillade första boken om det inte vore för den gnälliga, irriterande, själviska, kärleksvelande huvudpersonen som drev mig till vansinne. New Moon var boken i Twilight-serien som jag ogillade mest: den uppmuntrade bara tjejer till att bli deprimerade, självmordbenägna och ge upp om livet om deras pojkvän dumpar dem. Dessutom var den skittråkig. Bella bara gnällde i flera hundra sidor. Kul. Verkligen. Valet faller på New Moon.


 
3. En klassiker. Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du? 
Jag har faktiskt inte läst så många klassiker, bara 1984, I am Legend och 2001, och alla dem tyckte jag var rätt så bra. Dock så skulle vi läsa Godnatt Mister Tom i högstadiet (räknas den som klassiker?) och den var så tråkig att jag aldrig ens läste ut den. Vi fick också läsa ungefär halva av August Strinbergs bok Hemsöborna (vår lärare var så snäll och tvingade oss inte att läsa hela, vissa delar berättade hon om eller visade från nån gammal film) men den SÖG. Förstår verkligen inte hur den kunde bli en klassiker. Förtjänar lätt att bli kastad i någons ansikte.  


4. Sämsta boken i ditt liv! Du hänger i biblioteket när BAM! global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker. Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger? 

Jag kan kasta hela House of Night-serien i brasan, de är så många att de borde hålla elden brinnande en bra tid framöver. Om det inte skulle räcka kan jag glatt bränna Raahas Tidsmaskin, Invisible och Metro 2033 när jag ändå håller på.

  Invisible

Jag taggar alla er där ute som vill göra en rolig enkät. Sätt igång, och om ni är mer kreativa än vad jag är kan ni pussla ihop egna frågor också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar