lördag 23 mars 2013

Magikerna av Lev Grossman

Innan jag skriver den här recensionen vill jag börja med att be om ursäkt för att det inte bara varit inaktivt här på bloggen den senaste tiden, det har varit mer eller mindre stendött. Jag har skrivit ett endaste inlägg under hela mars! Jag har inte svarat på kommentarer, inte bloggat, läst mycket mindre än jag brukar (lässvacka hejhej!) och helt enkelt inte orkat bry mig om bloggen alls. Istället har jag blivit besatt av att måla (jag har nog aldrig målat så mycket som jag gjort de senaste veckorna), dagdrömma och titta på tv-serier. Ledsen för det.

Men nu är jag tillbaka!

Eller, jag ska försöka i alla fall.


Magikerna (The Magicians, #1)Titel: Magikerna
Originaltitel: The Magicians
Serie: The Magicians #1
Författare: Lev Grossman
Förlag: Pocketförlaget
Betyg: 3/5
Genre: fantasy
Sidantal: 437

Tack så mycket pocketförlaget för rec-exet!













Sjuttonåriga Quentin Coldwater är ett geni. Han har de bästa betygen, de smartaste vännerna och siktar på att komma in på de bästa universiteten, men trots det är han inte lycklig. Sannigen är att han är väldigt olycklig. Besatt av sin barndoms favoritbokserie, berättelserna om det magiska landet Fillory och äventyren som äger rum där, hoppas han fortfarande på att något magiskt ska hända och rädda honom från den tråkiga, deprimerande vardagen som är hans liv.
   Döm om hans förvåning när det magiska sedan händer! Quentin blir antagen till ett exklusivt, magiskt universitet som kallas Brakebills, och där ska han lära sig att bli en trollkarl. En riktigt trollkarl, precis vad han drömt om hela sitt liv!
   Men inte ens på Brakebills hittar han lyckan, och han börjar undra om han någonsin kommer att göra det. Kanske kan hans barndomsdröm Fillory ge honom vad han söker?

Jag känner att jag läste den här boken vid fel tillfälle. Hela tiden när jag läste den så kände jag att ja, detta är en bra bok, men trots det så ville jag inte riktigt läsa. Detta ledde till att det tog mig fruktansvärt lång tid att läsa ut den, vilket i sin tur ledde till att jag tappade intresset av historien lite granna.

Men som jag sa ovan så var det en bra bok. Det händer egentligen inte mycket, vi får följa Quentins tid på universitet under fem års tid och hans liv efteråt, och jag trodde att en bok som sträckte sig över en så lång tidsperiod skulle bli tråkig, men Grossman lyckas få ihop det ganska bra. Quentins studier är intressanta och spännande och trots att de inte leder till magiska storstrider så lyckas de hålla mitt intresse uppe. Det är först i den sista tredjedelen som lite riktig action inträffar och jag hade nog kunnat önska lite mer av den varan, actionbesatt som jag är.

Vad gäller karaktärer så både gillade jag och ogillade Quentin. Jag känner verkligen igen mig i honom i många fall, speciellt i det att man längtar efter något magiskt som man vet aldrig kommer inträffa. Mycket av hans sorg och längtan och förvirring kändes äkta och trovärdig om än lite deprimerande att läsa om. Men samtidigt som han är en bra karaktär med personlighet och djup så är han också lite irriterande. Att han jämnt ska vara så nere och inte gör speciellt mycket åt det gör boken lite tung, och vissa av hans beslut kunde jag verkligen inte förstå. I det stora hela kändes han lite omogen och okänslig.
   De andra karaktärerna kom man inte jättenära utan de förblev mest bakgrundspersoner utan så värst mycket personlighet. Hel okej alltså, men inte mycket mer. Den enda av dem jag verkligen gillade var Alice. Den tjejen var stentuff! Hennes personlighet, bakgrund och talang ledde till en väldigt intressant karaktär, och hennes och Quentins romans var ganska fin om än, precis som resten av boken, lite sorglig.

När jag väl började läsa den här boken trodde jag att den var fristående och därför blev jag lite ställd av slutet. Inte för att det slutade med en enorm cliffhanger utan för att det inte kändes färdigt, helt enkelt. Quentin hade inte växt färdigt som människa, historien hade inte fått alla sina svar, det kändes bara inte avslutat. Men jag upptäckte precis att det är första delen i en serie. Andra boken, The Magician King, finns redan ute på engelska. Jag hoppas att den översätts så att man kan få veta vad som händer med Quenting och hans vänner!

En bra, spännande bok med en intressant och cool magisk värld och en del oväntade vändningar. Rekommenderas till dig som vuxit ifrån Harry Potter och Narnia (hehe, jag är inte precis den första bokbloggaren som jämför Magikerna med de två serierna. Men de har faktiskt väldigt mycket gemensamt) och vill ha något liknande men mera vuxet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar