söndag 24 mars 2013

Berättelser från Engelsfors


Titel: Berättelser från Engelsfors
Serie: Engelsfors #2,5
Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg
Illustratörer: Kim W. Andersson, Karl Johnsson, Lina Neidestam
Förlag: Rabén & Sjögren
Betyg: 3/5
Genre: fantasy, romantik, graphic novel, realism
Sidantal: 112



Stor spoilervarning för dig som inte läst Cirkeln och Eld!








Engelsfors. En svensk landsortsby som verkar helt vanlig, men som ruvar på många mörka hemligheter. Du vet några av dem: där finns häxor och utvalda, och det sägs vara platsen där apokalypsen ska äga rum. Men det finns också mycket du inte känner till. Vill du då få lite svar? Bered dig då på att stiga in i den mystiska Mona Monstråles närvaro och höra hennes spådomar om det förflutna och nutiden, men också om framtiden.
    Möt Cirkelns medlemmar innan händelserna i första boken och efter händelserna i Eld. Träffa Adriana och hennes stora kärlek och hör deras tragiska historia, möt Olivia och upptäck vad som drev henne till att göra vad hon gjorde. Kliv in i Engelsfors och hör dess berättelser.

Det är inte bara amerikanska storsäljare som blir omgjorda till seriealbum och mitt-i-mellan-noveller, nu får också vår svenska succé-trilogi Engelsfors sin beskärda del. Albumet innehåller åtta korta berättelser som alla kretsar runt någon av karaktärerna, och vi får inte bara återse de Utvalda utan bland annat också Adriana, Olivia och Mona Monstråle.

Alla berättelserna är noggrant och vackert gjorda i färgglada bilder. Det är inte jättemycket dialog, en av berättelserna saknar faktiskt nästan helt text och framförs mer eller mindre enbart i bilder. Tack och lov att illustratörerna vet vad de gör, annars hade det kunnat bli konstigt! Nu fungerar det fint, tycker jag. Bilderna är som sagt väldigt fina och lyckas utmärkt med att få fram känslor, natur och magi utan speciellt mycket text. De Utvalda och människorna i deras omgivning var riktigt bra gestaltade, bortsett från kanske Anna-Karin och Gustaf så såg de ut mer eller mindre exakt som jag förställt mig. Efter att jag läst ut albumet (det var kort så det tog inte lång tid) satt jag en långt stund och bara bläddrade i det och njöt av de fina bilderna.

De små berättelserna är alla väldigt korta (hela boken ligger bara på strax över hundra sidor) vilket är lite synd, tycker jag. Precis när man kommit in i histroien, vant sig vid just den illustratörens tecknarstil (tre olika illustratörer har medverkat och de har alla sin egna stil) och börjat bli lite extra nyfiken så tar det slut och en helt ny berättelse tar vid. Det känns snarare som en prolog än en riktig berättelse eller ens en novell. Jag skulle gärna sett att de varit minst dubbelt så långa så att man hunnit sjunka in lite i historien innan den tar slut.

Berättelser från Engelsfors är snabbläst och fin och ger oss något att göra i väntan på Nyckeln som ska komma ut nu i höst, men den är inte så mycket mer. Berättelserna är lite för korta för att ge något riktigt nytt djup för vare sig karaktärerna eller historien och inga enorma hemligheter avslöjas. Om du bestämmer dig för att inte läsa den tror jag inte att det kommer påverka din upplevelse av sista boken. Trevligt tidsfördriv med vackra bilder för oss med Engelsfors-abstinens, varken mer eller mindre.


Boktrailern, visst är den urtjusig!

4 kommentarer:

  1. Hmm, nja det här med seriealbum har inte varit min kopp te (än så länge) men jag har reserverat den på bibblan. Mest för att hänga med i snacket som snart kommer att explodera antar jag :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har ju olika smak :) Vem vet, du kanske gillar den ;)

      Radera