lördag 9 februari 2013

Spoilers?

*Observera att detta inlägg inte kommer att innehålla några spoilers, jag kommer bara att prata om dem*

Så gott som alla som läser har fobi för spoilers. De vill absolut inte veta slutet, och en del är så känsliga att de inte kan läsa varken recensioner eller baksidetexten. Hos de som inte läser gäller likadant tyckande om filmer eller sport. Bara häromdan hade min pappa spelat in en fotbollsmatch och sedan fick inte nyheterna vara på ifall de skulle nämna vem som vann.


Så nu undrar jag bara, är jag den enda som gör precis tvärt om?

Jag har alltid börjat med att kolla de sista meningarna och slutet på några kapitel innan jag läser boken, och ibland om jag blir lite uttråka kan jag avbryta läsningen, bläddra fram något kapitel och kolla när det börjar hända saker igen. Om jag blir nyfiken på en bok letar jag reda på allt jag kan hitta om den, jag läser recensioner (inklusive spoiler-sektionerna), kollar handlingen på andra böcker i serien och läser på wikipedia. Jag orkar helt enkelt inte vänta, jag måste veta vad som ska hända direkt (japp, jag är extremt otålig). När vi pratar om filmer eller böcker hemma så pratar vi alltid om hela handlingen, från början till slut, trots att bara en av oss sett/läst filmen/boken. När jag var liten visst jag inte ens vad spoiler var för något. Jag trodde att alla ville veta vad som händer i slutet av en film de funderar på att se, för om slutet är dåligt kan de ju helt enkelt undvika att se filmen. Mina kompisar måste ha hatat mig...
   Det dumma är att jag vet att jag förstör för mig själv. Jag vet att boken blir bättre om överraskningarna faktiskt överraskar mig. Men jag kan inte låta bli, jag bara måste veta vad som ska hända.

Så vad tycker ni om spoilers? Är ni superkänsliga eller är ni en sådan där udda människa som jag?

11 kommentarer:

  1. Filmer gissar jag oftast rätt om hur de kommer gå, tv serie avsnitt kan jag spoila men helst inte böcker.

    SvaraRadera
  2. Det beror lite på vad det gäller. Gäller det böckerna är jag inte så nojig men om det är någon film eller tv-serie som är spännande så vill jag inte gärna veta något. En kompis var så snäll att hon avslöjade en rätt så stor sak i Harry Potter och det förstörde hela den ÅH NEJ VAD HÄNDE upplevelsen för mig...

    SvaraRadera
  3. Okej nu kommer ett erkännande, ibland om något händer i en bok som verkligen upprör mig, så brukar jag kika lite framåt i boken för att se om det löser sig. Så jag kan läsa vidare med ett lugn. Ibland! :P

    SvaraRadera
  4. ssom du redan vet är jag extrem mot att inte läsa spoilers, recensioner eller handlingen :P

    Gäller det dock film gör det inget om något berättar vad som ska hända ^^

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte om spoilers och försöker undvika dem, om det inte gäller klassiker (och då menar jag gamla klassiker, i stil med "Stolthet och fördom" och "De tre musketörerna") för sådana läser jag inte bara för handlingens skull så att säga.
    Läser dock baksidestexter och recensioner, även om jag ibland undviker sådana också då jag vill vara extra "ospoilad".

    Har en kompis som när vi var yngre och blev tillfrågad vad boken hon läste/hade läst handlade om började berätta hela handlingen från början till slut, vilket var lite irriterande för oss andra... men rätt roligt i efterhand.

    SvaraRadera
  6. Jag är väldigt känslig inför spoilers. När jag hittar en bok som verkar lovande så läser jag bara så långt i summeringen att jag har ett hum om vad den handlar om.
    När det gäller recensioner så skumläser jag dem, mest bara för att se om bloggaren tyckte att boken var bra eller dålig (dock går jag för det mesta tillbaks och läser hela recensionen när jag läst ut boken, det är ju kul att se vad ni andra tyckte).
    Och när jag har läst första boken i en serie så läser jag ALDRIG vad de efterföljande böckerna kommer handla om. :)

    Min syster brukar alltid bläddra fram och kolla vad som händer om några kapitel, och det gör mig galen. :)
    Jag undrar vilka som är mest udda?! ;D

    SvaraRadera
  7. Vissa sorters spoiler är jag lite känsliga med... T.ex. så hade jag råkat se en "spoiler" på en bok som jag höll på med för tillfället och detta gjorde att jag hela tiden spände mig inför den händelsen. Sedan visade det sig att jag hade fattat fel och att den grejen aldrig hände! Sjukt onödigt och irriterande av mig att gå och spänna mig inför den... -.-

    Ibland läser jag spoilers-sektionerna på böcker ifall jag är sådär på gränsen för att vilja läsa den och har hört mycket om den men fortfarande är osäker... och angående att bläddra fram i kapitel så gör jag något liknande. Om jag blir otålig börjar jag skumläsa och tittar flera sidor framåt om det finns något där som är mer spännande. Men jag hoppar alltid tillbaka och läser ordentligt i alla fall ;)

    SvaraRadera
  8. jag vill överraskas så undviker spoilers så mycket som jag kan!

    SvaraRadera
  9. Haha nuförtiden är jag rätt kinkig med spoilers. Men för två-tre år sedan när jag var obsessed med tv-serien The Tribe så läste jag på allt jag kunde hitta om varje karaktär. Så fort det kom någon ny sökte jag reda på hur det skulle sluta för hen och allt. Så förut var jag mer som du tror jag :)

    SvaraRadera