måndag 25 februari 2013

Partials av Dan Wells

Partials (Partials, #1)Titel: Partials
Serie: Partials Sequence #1
Författare: Dan Wells
Förlag: Balzer + Bray
Betyg: 4/5
Genre: dystopi, post apokalyps
Sidantal: 468
















Mänskligheten är dömd.
   Efter ett stort krig mot Partials, genetiskt modifierade supermänniskor, och därefter en pandemi som utrotade 99,9 % av alla människor finns det bara några få tusen av oss kvar. Som om inte detta vore nog har inget nyfött barn överlevt i mer än tre dagar de senaste elva åren.
   Kira Walker är sexton år och en nyutexaminerad läkare, fast besluten att på ett eller annat sätt rädda mänskligheten. Men att hitta ett botemedel verkar omöjligt, och när Kiras vän Madison blir gravid blir det plötsligt väldigt bråttom. Kira börjar bli desperat, och till slut kan hon bara se en enda lösning.
   Hon måste hitta en Partial och se om hon kan hitta botemedlet i deras DNA.

Ytterligare en bok i vågen av dystopier och post apokalyptisk YA-litteratur (inte för att jag klagar, det är ju min favoritgenre!). Den här boken utspelar sig efter en stor katastrof där nästan alla människor dött. Det finns gott om fascinerande beskrivningar av städer som förvandlats till djungler, sorgen av att veta att nästan alla andra människor i världen är döda och fartfyllda eldstrider. Samtidigt finns där de mörka tonerna av en vanlig dystopi med en kontrollerande regering och en del vetenskapliga bitar när Kira forskar på viruset. En riktigt härlig mix! Jag som precis läst om virus och mikrobiologi i skolan tyckte det var lite extra kul att läsa om virus och känna att jag faktiskt förstod något.

Kira var en trevlig huvudperson. Hon var stark och självständig och riktig smart, och hennes självuppoffrande under sökandet av ett botemedel var på sina ställen riktigt hjärtknipande. Samtidigt har jag lite svårt att tro att en sextonårig tjej med hela livet framför sig skulle ha så lätt att kunna tänka sig att ge upp allt, men jag antar att man nog blir lite tuffare när man växt upp under Kiras förhållanden. Bikaraktärerna kändes tyvärr en aning platta. Marcus var den roliga, omtänksamma pojkvännen, Xochi var den rebelliska tonåringen, Haru var den iskalla soldaten. Men det var lite kul att Kira och Marcus var ihop redan vid bokens början så att man slapp deras älskar-du-mig-ska-vi-bli-ihop-velande under hela boken. Deras förhållande var ganska gulligt men samtidigt inte perfekt och framåt slutet började jag till och med gilla Marcus en hel del.
   Men min favorit var nog ändå Samm. Jag hade hade verkligen, verkligen velat se mer av honom och de andra Partials, de var så fascinerande! Hoppas på det i uppföljaren!

Om jag ska ta upp något negativt så var det nog trovärdigheten på vissa ställen. Kira och hennes vänner kunde bli beskjutna av kulsprutor och undvika att bli träffade, men alla de där mindre viktiga karaktärerna som man knappt visste namnet på dog på fläcken. Och vissa händelser kunde definitivt ha byggts på lite extra (stor spoiler! Jaydens död! Hur kunde de bara släppa den på typ en halv sida? Alla borde ha suttit och gråtit! Mer känsla, tack!) Sedan kändes det ibland som om hela boken kunde försvinna lite i mängden av liknande böcker. Det fanns liksom ingenting riktigt speciellt, även om den var väldigt bra.

 Det blir hur som helst en fyra utav fem i betyg och jag har stora förhoppningar på uppföljaren.


 Boktrailer

1 kommentar:

  1. Hej Cornelia
    Grattis på 18 års dagen:-)

    Hälsningar från Linnéa Andersson
    Hundarna och Pia hälsar

    SvaraRadera