tisdag 12 februari 2013

Böcker jag verkligen vill läsa...

...men inte riktigt vågar.

The Fault in Our Stars

The Perks of Being a Wallflower


Jag har seriöst inte läst några negativa recensioner på John Greens The Fault in our Stars (Förr eller senare exploderar jag på svenska) eller Stephen Chboskys The Perks of being a Wallflower (Wallflower på svenska). I vanliga fall skulle jag inte ens funderat på att läsa de här böckerna eftersom de inte alls är vad jag brukar läsa (jag hjärta science fiction, jag verkligen inte hjärta contemporary), men alla - ALLA - dyrkar dem ju. Alla pratar om hur vackert skrivna de är, hur underbara och fantastiska och helt enkelt perfekta de är.

Så självklart börjar jag bli nyfiken. Men jag vill verkligen inte läsa de här älskade böckerna och upptäcka att jag själv inte bryr mig speciellt mycket om dem. Jag menar, det vore inte första gången jag läste en bok utanför min comfort zone och inte tyckte om den (Eragon, City of Bones, Delirium mm). Visst blir man alltid lite besviken när man inte ser det fantastiska i en bok som alla andra gillar?

Vad tycker ni, borde jag ge de här båda böckerna ett försök? Och i sådana fall på svenska eller engelska?

10 kommentarer:

  1. The fault in our stars har jag hört är bättre på engelska, ska läsa den snart hade jag tänkt..Även Wallflower ska jag läsa men jag gruvar mig lite för jag är så rädd att bli besviken! :/

    SvaraRadera
  2. Läs båda på engelska... har inte läst svenska översättningen av TFiOS men Perks var ganska dålig översatt... :c

    SvaraRadera
  3. Samma här, skrev ett inlägg om just sånt här för inte så länge sedan. Rädslan för att bli besviken är helt klart stor!

    SvaraRadera
  4. LÄS på engelska. Gillar inte översättningarna. Det känns inte som att språket och textens mening har översatts utan bara ordagrant. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst båda på svenska. Förr eller senare exploderar jag gillade jag inte alls så mycket, hade kanske för höga förväntningar. Wallflower älskade jag å andra sidan! Men översättningen var faktiskt bara sådär..

    SvaraRadera
  6. Jag älskade filmen The Perks of Being a Wallflower, och ville därför läsa boken (för de är ju alltid bättre, eller?) Dock så blev jag jättebesviken, gillade den knappt.. :/ Men jag tror helt enkelt det är för att jag inte gillar "verkliga" böcker från e helt vanlig vardag.. :/ inte min typ av bok helt enkelt..

    SvaraRadera
  7. Om du bestämmer dig för att läsa de, läsa de på engelska i så fall. Har bara läst på engelska själv, för att översättningar är sällan bra om jag ska vara helt ärlig.
    Men ge de båda ett försök, och om du inte tycker om de så gör du inte det. Alla kan inte tycka om alla böcker.

    Hoppas att du tycker om de, ändå.

    SvaraRadera
  8. Blev besviken på perks.. läs den på engelska! Svenska var inte jättebra.

    SvaraRadera
  9. Jeg har lyst til å lese begge bøkene og The Fault in Our Stars har jeg her i bokhyllen(men jeg er litt redd for å lese den).

    Jeg hjerter fantasy och sci-fi, men har i det siste lest mange gode bøker i sjangeren contemporary(det finns mye bra der har jeg funnet ut av).

    SvaraRadera
  10. Jag kan säga att jag inte var så jätte förtjust i någon av de här böckerna. De var mer okej! Kanske sänker det dina förväntningar lite? Så att du vågar läsa dem? Haha ;)

    SvaraRadera