tisdag 29 januari 2013

Stray av Andrea K. Höst

Stray (Touchstone, #1)Titel: Stray
Serie: Touchstone #1
Författare: Andrea K. Höst
Betyg: 4/5
Genre: science fiction
Sidantal: 273
















Cass hade precis avslutat sina slutprov i High School och var på väg hem när någonting hände. Plötsligt såg träden runt omkring henne annorlunda ut, fåglarna lät fel och hur länge hon än gick så kom hon inte hem. Det stod snart klart: Cass var inte längre kvar på Jorden.
   Fast på en annan planet och utan en aning om varken hur hon kom dit eller hur hon ska komma hem igen fokuserar Cass på att överleva. Men det dröjer inte länge innan hon blir räddad, men inte av jordlingar utan av människor som kommer från planeten Tare. Tydligen händer det relativt ofta att människor vandrar igenom maskhål och hamnar på andra planeter, och dessa människor brukar kallas för Strays. Har de tur kan Tares invånare skicka dem tillbaka hem, men Cass har inte tur. Jorden hör inte till en "upptäckt" värld och ingen av Tares invånare har någon aning om varifrån hon kommer.
   Men Cass kan visa sig vara mer användbar än andra Strays. Snart hjälper hon till att bekämpa monster i olika dimensioner tillsammans med Setaris med övernaturliga krafter, men frågan kvarstår: kommer Cass någonsin kunna återvända hem?

Handlingen låter lite rörig, ledsen för det, men det var knepigt att beskriva Strays handling utan att spoila. Första delen av boken är så fruktansvärt annorlunda de övriga tre fjärdedelarna. I början handlar det bara om Cass förvirring, hennes försök att överleva i en främmande värld och förstå vad det är som egentligen har hänt. Mer eller mindre ren överlevnadshistoria, inte speciellt komplicerat men spännande. När man sedan introduceras till Tare och dess invånare och kultur blir det mer komplicerat. Cass tvingas jobba med att lära sig ett helt nytt språk, och ärligt talat så hade jag själv ganska svårt för Tares ord och namn. Det kändes lite som när man läser en japansk eller rysk bok: alla namn känns så totalt främmande och var svåra att komma ihåg. Jag lyckades lägga de viktigaste karaktärerna på minnet, men i längden blev de för många och det slutade med att jag blandade ihop eller glömde av de flesta av bikaraktärerna.

Men bortsett från lite förvirring så har jag inte mycket att klaga på med Stray. Den var spännande, originell, hade superkrafter och science ficion element och en smart, stark huvudperson.
   Boken var skriven i dagboksformat och alltså kom man Cass väldigt nära inpå livet. Dagboksformat är egentligen inte mitt favoritformat i böcker. Jag är inte överförtjust över hur man får veta allt lite i efterhand, men i Stray så fungerar det, förmodligen mest för att jag gillar Cass berättarröst. Jag kanske hade lite svårt att förstå mig på bikaraktärerna, men Cass gillade jag verkligen. Hon var förtvivlad över att ha "tappat bort" jorden men samtidigt väldigt fascinerad över äventyret som hon klampat rakt in i. Hon gnällde inte konstant över att hon ville hem eller hur olyckligt kär hon var i någon utan kunde faktiskt fokusera på verkligheten samtidigt som hennes hemlängtan och förvirring kändes väldigt äkta. Och, bäst av allt: inget triangeldrama! Det fanns tydliga hintar om en romans i slutet av boken och den kommer nog byggas på mer längre fram i serien, men i det stora hela så var jag väldigt nöjd med en bok där allt fokus inte lades på hur förälskad huvudpersonen är. 

 Världsuppbyggnaden älskade jag. Just Tare var inte så annorlunda jämfört med många andra science fiction dystopier, men Ena var väldigt fascinerande. Ena var lite som andra dimensioner, det beskrevs som "minnen av världar". Jag blev inte riktigt helt på det klara med hur det fungerar, men Cass besök i de här dimensionerna var väldigt spännande. Hoppas på tydligare svar i kommande böcker.
   Setari-organisationen (KOTIS) var också intressant. Dess ledare porträtterades inte som enbart onda eller goda och Cass valde att se mycket ur deras synvinkel. Med en annan berättare hade KOTIS kunnat framstå som en typsik maktgalen regering, men Stray lyckades ge en ny och annorlunda vinkel på det hela.

 En mycket lovande första del i en trilogi. Ser fram emot att läsa del två, Lab Rat One! Det blir en stark fyra utav fem i betyg!

 Lite random fakta:
Författaren Andrea K. Höst är faktiskt född i Sverige (!) men är uppvuxen i Australien.

Stray finns för tillfället att "köpa" gratis från Amazon som Kindle-bok. Passa på!


En fanart-bild på Cass som kliver genom en portal som jag knåpade ihop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar