fredag 11 januari 2013

Läshastighet

Visst borde man kunna vänta sig att någon som läser så fort hon får chansen borde ha lärt sig att läsa snabbare än genomsnittet? Eller i alla fall lika snabbt? I stort sett alla lärare jag haft och de flesta andra också (i fall vi skulle prata om just läshastighet, vilket vi inte gör så ofta) är av åsikten att ju mer man läser desto snabbare går det.

Så varför läser jag då långsammare än medeln?!

När jag sökte runt lite hittade jag en teknik som påstod att man för att läsa snabbare inte ska "uttala" orden i huvudet när man läser dem utan liksom bara glida över dem med blicken så ska hjärnan skanna in dem automatiskt. Jag har försökt prova detta, men det fungerade inte så bra, så fort jag såg ett ord läste jag det automatiskt högt i huvudet, och om jag försökte att bara titta på texten utan att höra den i huvudet då, tja, då uppfattade jag helt enkelt inte vad som hände. Det blev bara en massa text utan innehåll.

Många bokbloggare där ute verkar lätt läsa runt minst 5+ böcker varje månad, vissa mirakelmänniskor klarar till och med att lätt bli klar med en ungdomsbok på 1-2 dagar. Själv är jag förvånad om jag klarar mer än fem böcker per månad och det brukar ta mig 1-2 veckor att bli klar med en vanlig ungdomsbok. Längre böcker? Ofta en månad eller mer.
   Jag retar mig lite på att jag läser så långsamt. Det finns ju så många böcker där ute som jag vill hinna med, och hur i hela världen ska det gå till när jag segar mig igenom böckerna som någon form av sköldpadda?

Så, alla ni som läser snabbt, eller i alla fall medelsnabbt, hur gör ni? Uttalar ni orden i huvudet eller tittar ni bara på dem? Eller har ni kanske någon egen teknik? Om du skulle ha några tips på hur man gör för att öka sin läshastighet får du hemskt gärna dela med dig av dem, då blir jag jätteglad!

Som avslutning kan jag säga till alla er som, precis som jag, läser ganska långsamt, att det inte är en anledning att undvika läsning. Även om det inte går snabbt så är det ändå alltid kul att försvinna ner i böckernas värld!

13 kommentarer:

  1. Jag läser kanske inte så jättefort, men jag tror jag är över genomsnittet i alla fall. Och nog uttalar jag orden i huvudet, åtminstone när det kommer till kortare texter (som ditt blogginlägg). Dock väldigt snabbt, inte som om jag skulle läsa dem högt. Det är dock svårt att veta hur man gör när man väl är inne i läsningen tycker jag.

    Det är rätt kul att satsa på att läsa något extra snabbt och märka att den där rösten i huvudet som rabblar orden hamnar efter... ^^

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig tänkt på hur jag läser. Men jag läser väldigt fort. Jag kollar liksom på orden i meningarna, men jag uttalar dem inte. Det blir nog lite som att skuggläsa, men jag förstår och kommer ihåg allt. Själv läser jag många böcker när jag har tid och annars bara några böcker i månaden. Kul att se alla andras svar sen. :)

    SvaraRadera
  3. När jag läser brukar jag själv också uttala orden i huvudet och det går väl i en helt okej takt. Ibland tar det längre för mig att läsa en bok och ibland kortare, beror väl helt på boken om jag slukar mig i den eller inte.

    Men nyligen efter att en kollega berättade hur han läser snabbt så testade jag det också (t.ex. de sista 150 sidorna på Utvandrarna av Vilhelm Moberg) så plockade jag upp ord ur meningarna, lite som att skumma igenom. Jag blev själv förvånad hur snabbt jag läste de sista 150 sidorna, jämfört med hur det skulle ha varit om jag läste som vanligt. Förstod och kom ihåg största delen av vad jag läste också.

    Men det är inte så ofta som jag använder denna metod för jag brukar få huvudvärk och oftast vill jag bara njuta av att läsa i min egen takt fast det kanske tar lite längre.

    SvaraRadera
  4. Jag uttalar inte orden i huvudet, jag tror inte ens att jag läser en hel mening utan bara vartannat ord. Sen kan hjärnan gissar sig till vad som ska stå i de missade orden med hjälp av deras form och kontext. Jag läser alltid långsammare när jag först öppnar upp en bok för jag behöver vänja mig vid författarens skrivstil, t.ex. om han/hon använder komplicerade ord eller föredrar långa/korta meningar. Sen när mina ögon har vant sig så brukar det går väldigt fort att läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag uttalar orden i huvudet och min takt är väl medel. Ändå orsaken till att jag kan ta mig igenom en bok så snabbt är att jag sitter hela dagen och läser.

    SvaraRadera
  6. Jag tror (väldigt svårt att säga när man inte läser) att jag uttalar orden i huvudet men jag gör det väldigt snabbt, typ jag kan inte läsa högt i samma tempo för då hinner jag inte uttala alla orden. Men saken är att jag har alltid läst ganska fort faktiskt. Vet inte om jag är över snittet men enligt mig läser jag ganska fort.

    Men tänk på att när du läser långsammare kanske då kommer ihåg boken väldigt länge och fler detaljer än vad alla som läser fort gör!

    SvaraRadera
  7. Varför ska det vara ett sådant krav att läsa fort? Jag menar, njut av boken så länge den varar! När jag ser månadsrapporter på vissa bloggar som har läst kanske 10+ böcker under en månad då blir jag helt förbluffad! Hur hinner ni? Läser ni ovanligt snabbt - kanske skummar? - eller har ni väldigt mycket tid i händerna?

    Jag har ingen aning om vad medelhastigheter är ens, men jag gissar väl på att jag ligger där i mitten någonstans. Jag är inte inte väldigt snabb, men jag är inte superlångsam. Jag växlar nog mellan att uttala orden och att bara "glida över" dem (kanske läser vartannat ord och låter hjärnan koppla ihop meningarna själv). Typ, om det är beskrivningar eller något så kanske jag glider mer över orden och när det blir en dialog eller någon som säger något - då uttalar jag orden. Men det växlar, ibland läser jag beskrivningar och hela boken som om den är berättad ur någons mun. Jag tycker om att skapa röster åt karaktärerna.

    Jag kan läsa en ungdomsbok på 24 timmar OM jag ägnar större delen av den tiden till att bara läsa. Vilket betyder att jag läser HELA dagen i stort sett och måste vara hemma från skolan eller ledig av någon anledning. Kortare böcker är lättare att läsa fort, givetvis, men om vi säger 300+ sidor så tar det max en vecka om jag läser varje kväll i en eller två timmar. Men det beror även på teckensnitt, vissa böcker har ju 24 i textstorlek eller något som om man vore ett litet barn. Tror det tar cirka 10 minuter per 10 sidor jag läser, i böcker med relativt liten text. En ungdomsbok med stor text kan jag läsa 100 sidor i på kanske en timme då. ÄR DET MEDELHASTIGHET? XD

    SvaraRadera
  8. Jag anser mig själv läsa relativt snabbt. Om jag inte blir störd så läser jag ca 100-120 sidor/timme på svenska och ca 80-100 sidor/timme på engelska. Har jag inget annat för mig så kan jag läsa 2 böcker/dag, men det är inte så ofta jag gör det.

    Jag vill gärna se allt jag läser som i en film, så vissa böcker kan jag behöva fundera lite innan jag byggt upp hela världen (ex Under the Never Sky, Daughter of Smoke and Bone, Nevermore & Escape From Furnace serien). I såna böcker tar början alltid lite längre innan jag kommer igång. :)

    Efter att jag läste ditt inlägg så började jag tänka på hur jag gör, och det verkar som att jag uttalar de flesta orden i huvude,t men det kan även vara så att jag bara tror att jag gör det för att jag började tänka på det. :)

    SvaraRadera
  9. Jag måste, precis som du, uttala orden i huvudet för annars förstår jag ingenting av vad som händer, och om jag misstänker att jag missat något ord i en mening läser jag om den. Detta gör att jag läser ganska medelmåtta men jag tror att det gör att jag får en bättre känsla av boken (man får ju tänka positivt!). Man ska ju läsa så som man tycker är bekvämt och inte stressa sig fram, då förlorar man ju tjusningen med att läsa!

    Jag kan också känna mig frustrerad när jag ser hur mycket andra hinner med att läsa på en månad, men jag försöker att bara jämföra mig med mig själv :) Det kan ju också bero på skolan eller andra aktiviteter hur mycket man hinner läsa, det kanske inte ens handlar om hastigheten! Så jag vill gärna tro att när det har gått lite sämre en månad har jag gjort andra roliga grejer istället ;)

    SvaraRadera
  10. Läser jag engelska böcker så läser jag saaakta för att det ska bli rätt, läser jag en spännande bok läser jag rätt fort läser jag en tråkigbok fastnar jag över allt i ord meningar osv så jag vet inte hur jag läser bara att bokens takt och handling påverkar min fart :/

    SvaraRadera
  11. sv: Den är jätteryslig och jättebra! :) Läs den. :)

    SvaraRadera
  12. Jag uttalar alla ord i huvudet. Tror det iallafall. Intressant, får kolla sen när jag läser, haha! :)

    SvaraRadera
  13. Jag läser nog medelsnabbt, mycket snabbare än vissa människor i min klass. Jag brukar säga att träning ger färdighet. När jag var mindre var jag sist med att lära mig att läsa, men nu läser jag dubbelt så mer böcker än dom som lärde sig fortare än mig.

    Sedan kom min lärare med ett tips till min klasskamrat som tappade lusten att läsa en bok för det gick så sakta, och det var att dra en penna medans man läste. För då skulle man "tvinga" ögonen att läsa snabbare! :)

    SvaraRadera