onsdag 19 december 2012

Undead av Kirsty McKay



Titel: Undead 
Serie: Undead #1
Författare: Kirsty McKay 
Förlag: The Chicken House
Betyg: 3/5
Genre: zombies
Sidantal: 263


















Bobby må vara född i Storbritannien, men hon hör inte hemma där. De senaste åren har hon bott i USA, så när hennes mamma plötsligt släpper bomben att de ska flytta tillbaka till Storbritannien blir hon chockad och inte speciellt glad.
   För att ge skolåret en rolig start ska Bobby och hela hennes nya klass ut på skidresa. Men det är inte speciellt roligt för Bobby; de andra eleverna behandlar henne som ett freak och hon är ensammare än någonsin. Värre blir det när bussen på tillbakavägen stannar och alla eleverna springer in på ett café för att äta. Kvar i bussen är bara Bobby och klassens värsting Smitty. Det dröjer inte länge innan klasskompisarna kommer tillbaka, hungrigare än någonsin. Och överst på deras meny: Bobby och Smittys hjärnor.

Undead är inte riktigt som andra zombieböcker jag har läst. Den är inte speciellt läskig, inte speciellt realistisk och inte speciellt sorglig, vilket är i stort sett allt jag förväntar mig från en zombiebok. Karaktärernas reaktioner på att i stort sett hela deras klass först dör och sedan vaknar och försöker äta dem är... liten. De överlever saker som ingen borde klara och trots att de får skador där benen syns så verkar det inte göra ont alls. Inte speciellt realistiskt alltså.

Men det är ändå något lite charmigt med boken. Jag gillar hela konspirationsteorikonceptet och trots att huvudpersonerna är en aning stereotypa så var de ganska levande och med roliga personligheter. Men jag måste säga att Smitty, som beskrevs som en rebell, kändes mest som klassens clown. Han var rolig och så, men bortsett från att han hade en skinjacka så fanns det inget nämnvärt rebelliskt med honom.
   Min favoritkaraktär var definitivt Bobby, huvudpersonen. Hon var den som reagerade mest realistiskt på hela zombieapokalypsen och kändes dessutom både modig och smart utan att bli en kopia av alla andra modiga och smarta hjältinnor i katastrofböcker.

Boken kunde vara riktigt rolig på sina ställen och det fanns skämt som fick mig att skratta högt, men ibland kändes det lite som om författaren försökte för mycket tills skämten föll platt. På samma sätt kunde texten och dialogen kännas lite stel och ansträngd, inte så mycket på grund av McKays sätt att skriva (hon vet definitivt hur man gör en bok både rolig och spännande) utan för att hon försökte för mycket för att låta som en tonåring genom att slänga in diverse förkortningar och konstiga uttryck som jag inte kan föreställa mig att någon riktigt tonåring någonsin skulle använda.

Först trodde jag att betyget skulle hamna på en tvåa, men historien bättrar sig på vägen, blir spännande och actionfylld och innehåller några intressanta konspirationsteorier. Jag gillar Bobby och kan definitivt tänka mig att läsa mer om henne i framtiden, och slutet på boken var en riktig cliffhanger. Så det blir en trea i slutbetyg. Rekommenderas till dig som är en nybörjare med zombies och vill börja med en lite snällare bok.

Boktrailer



Jag har gjort en liten fanart bild av hur jag föreställde mig Bobby (det är sånt jag ägnar mig åt på mina lektioner...)

1 kommentar:

  1. Gud vad duktig du är på att teckna. Superfin bild ju! :D

    SvaraRadera