fredag 14 december 2012

Dödsritten av Maggie Stiefvater

Titel: Dödsritten
Originaltitel: The Scorpio Races
Serie: -
Författare: Maggie Stiefvater 
Förlag: B. Wahlströms
Betyg: 4/5
Genre: hästar, övernaturligt, romantik
Sidantal: 332


Tack så mycket B.Wahlströms förlag för rex-exet!












Varje höst stiger de blodtörstiga vattenhästarna upp ur havet runt ön Thisby, hungriga och på jakt efter kött. Trots faran har det så länge någon kan minnas varit tradition att männen i Thisby fångar in de livsfarliga hästarna, tränar dem och sedan rider dem i Scorpioloppet som går av stapeln den första november.
   Men i år kommer tävlingarna att förändras för alltid. Den unga Puck Connolly har bestämt sig för att tävla, och med detta beslut gör hon sig själv till Scorpioloppets första kvinnliga deltagare någonsin. Hon har dessutom bestämt sig för att tävla på sin vanliga häst Dove och hålla sig på avstånd från de våldsamma vattenhästarna.
   Samtidigt tänker Sean Kendrick, fyrfaldig vinnare av loppen, ställa upp igen med sin oövervinnliga vattenhäst Corr.
   Både Puck och Sean har sina egna anledningar till att tävla och - framför allt - till att kämpa för segern, men bara en av dem kan korsa mållinjen först.

Underbara Maggie Stiefvater är en av mycket få författare som kan lyckas underhålla mig i en hel bok som är nästan enbart karaktärsdriven. Hon lyckades med Frost-trilogin (fast jag har faktiskt inte läst För Evigt än, det måste bli av snart) och hon lyckas med bravur med Dödsritten. För det mesta behöver jag action, kulsprutor och magiska krafter varvat med lite romantik för att hålla mitt intresse uppe, men Maggie kan på något sätt få mig att älska en bok där det är miljöbeskrivningar, vackert språk, hästar och känslor varvat med lite romantik.

För trots att kärleken har en viss roll i boken så kan jag allvarligt säga att den inte är det viktigaste i handlingen. Det tar ett bra tag innan Sean och Puck möts, och sedan utvecklas deras relation sakta från främlingar, till bekanta, till vänner och slutligen till kärlek. Mest handlar boken om Pucks och Seans förberedelser inför loppet och deras inre och yttre strider med sig själva och sina närstående. Det här borde tråka livet ur mig, men på något sätt funkar det. Man dras inte in på det sättet som man gör i en actionfylld bok, jag kände aldrig det där drivet att sitta uppe hela natten och stormläsa. Nä, det här är en bok som man ska sitta avslappnad och läsa ganska långsamt så att man kan ta in och föreställa sig Seans och Pucks värld. 

Stiefvater har ett underbart vackert språk som är både sorgligt och fint och till och med lite roligt. Eftersom handlingen inte rör sig jättemycket så är det till stor del själva språket som bygger upp karaktärerna. Historien berättas ur både Pucks och Seans synvinkel och trots att Maggie har sitt vackra språk när hon skriver om båda personerna så är det ändå lätt att skilja dem åt. Puck är lite mer bitsk, Sean lugn och samlad. Om jag måste välja skulle jag nog säga att jag gillar Puck mest för att hon var lite roligare att läsa om. Sean kunde bli lite tråkig ibland.

Och hästarna! Som jag saknat en fin, originell hästbok riktad till läsare över tolv år! Alla hästelementen finns fortfarande där trots magin, och huvudpersonernas kärlek till de underbara djuren genomsyrar varenda sida. Några välanvända hästboks-klichéer i stil med "det luktade hö och häst, den bästa doften i världen" fick mig att himla lite med ögonen, men för det mesta lyckades Stiefvater plocka fram både det bästa och värsta med hästarna och vattenhästarna och gjorde dem både farliga, vackra och framför allt älskvärda varelser.

Det som drar ner betyget lite är att jag inte är riktigt på det klara med vilken sorts värld Stiefvater har skapat. För det mesta känns det som vår nutid (fast med magiska vattenhästar) med bilar, postorderkataloger och turister, men när jag funderar lite på saken så finns det inga mobiltelefoner eller datorer och det nämns aldrig någonting om att någon av karaktärerna går i eller någonsin har gått i skolan. Och männen i Thisby är ena förbannade sexister! Det fanns ett stycke i boken när de försökte tvinga Puck att hoppa av tävlingen bara för att hon var kvinna, och ingen annan kvinna sa ett enda ord för att hjälpa henne! Om något sådant hände idag skulle det bli ett sjuhelvetes ramaskri och männen skulle bli anmälda allihop.
   Så hur ligger det till egentligen? När och var befinner vi oss? Jag är lite förvirrad...
 Jag gillade inte riktigt den här trailern när jag först såg den, men nu tycker jag att den funkar väldigt bra med bokens handling och tema. Hoppas att vi får se en riktigt Scorpio Races film någon gång!

2 kommentarer:

  1. Hmmm, jo.. den här boken har jag haft lite funderingar på. Började ju faktiskt läsa fantasy först när det lilla biblioteket hemma fick slut på hästböcker ;) haha Ska nog ta mig en liten alvarligare funderare på detta.. :)

    SvaraRadera
  2. Ååå, jag vill läsa den här boken nu! Vågar inte läsa din recension än, om den innehåller några spoilers, haha :D

    SvaraRadera