fredag 21 december 2012

City of Bones av Cassandra Clare

City of Bones (The Mortal Instruments, #1)
Titel: City of Bones
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Betyg: 3/5
Genre: paranormal
Sidantal: 485
















Clary älskar att teckna, att gå och dansa på klubben Pandemonium och att umgås med sin bästa vän Simon, men hon har aldrig varit mycket för övernaturliga saker. Saker och ting förändras när hon en kväll ser tre ungdomar mörda en kille - utan att någon annan så mycket som blinkar.
   Plötsligt kan hon se saker som andra är blinda för och en helt ny värld öppnar sig för henne, en värld med demoner, shadowhunters och andra övernaturliga varelser. En värld sär hennes mamma blivit kidnappad och hon själv blir attackerad av demoner. Tillsammans med en grupp shadowhunters försöker hon rädda sin mamma samtidigt som hon försöker nysta ut sitt mysteriska förflutna och kämpar med sin känslor för Jace, en karismatisk och inte så lite irriterande shadowhunter.

City of Bones måste vara en av de absolut mest omtalade ungdomsböckerna som finns just nu. Typ alla verkar älska den, men det tog mig ett bra tag att bestämma mig för att läsa den, mest för att det inte är riktigt min genre (jag är mer för science fiction) men också för att jag är ganska skeptisk mot succéer. Och jag var inte helt överförtjust i boken heller. Jag kan inte se det där lilla extra som verkar göra alla andra förälskade. Men den var inte dålig, bara... medelmåttig.

Den magiska världen var inte speciellt unik, även om jag gillar tanken på att det finns saker som vi inte kan se. Men det mesta gällande undre världar fulla med varulvar och vampyrer (och gissa vad, vampyrerna och varulvarna är dödsfiender. Det hade ni inte trott, va? ... ) har man sett många gånger förut, på samma vis som det inte är helt nyskapande med en huvudperson som tror att hon är helt vanlig men visar sig vara väldigt speciell och samtidigt dras mellan två olika killar, en schysst och gullig och en mystisk och gåtfull. Nej, det har man ju aldrig hört förut.

Sen finns det en del logiska luckor och karaktärerna gör en del saker som är så korkade att jag kände för att banka huvudet i väggen. Om din mamma, som du älskar och litar på till hundra procent, ringer dig och säger "Gå inte hem! Vad du än gör gå inte hem! Gör det här (tydliga instruktioner på vad du ska göra) istället!" så är väl fasen inte det första du gör att springa raka vägen hem utan att ens fundera på att göra som du blev tillsagd? Och (spoiler: att ingen, utom Simon, märker eller undrar över att Clary försvunnit. Inte skolan, inte hennes kompisar, ingen. Visserligen var polisen infiltrerad av demoner, men någon vanlig människa borde ju ha märkt att hon saknades). Hur ologiskt kan det vara?

Men det är ganska roligt och spännande, och trots att jag retade mig på att alla karaktärerna skulle vara skitsnygga och sarkastiska så tyckte jag om humorn och skrattade för mig själv lite hela tiden. Jag gillade spänningen också, det var strider här och mysterier som skulle lösas där. Speciellt sista kapitlet gillade jag, då var det omöjligt att sluta läsa och Clare lyckades faktiskt med bedriften att göra sitt triangeldrama lite annorlunda och inte riktigt lika irriterande. Men några stora avslöjande fanns det inte, det mesta var ganska enkelt att lista ut.

En stabil trea blir det. Om du gillar paranormal romance så kommer du säkert att älska den, det verkar alla andra göra.


Trailer till den kommande filmen:

3 kommentarer:

  1. Jag instämmer i det du skrev. Köpte faktiskt hem fortsättningen också och nej orkade inte ta mig genom den så gav bort dem till en vän istället. Men filmen ska jag absolut se den verkar vara otroligt bra och det är många duktiga skådisar med.

    SvaraRadera
  2. Jag läste precis klart boken! (typ 10min sedan!) Tycker som du att de va lite för "konstigt" i början, men det släppte för mig sen och jag gillade den. Även om jag blev otroooooligt irriterad när jag blev tungen att tänka "triangeldrama igen!"... och sen så fick jag lite känsla av Star Wars på slutet, men de kanske bara va jag ;) haha

    SvaraRadera
  3. Jag fastnade heller aldrig för den här boken...

    SvaraRadera