måndag 5 november 2012

Skulduggery Pleasant av Derek Landy



Titel: Skulduggery Pleasant
Originaltitel: Skulduggery Pleasant
Serie: Skulduggery Pleasant #1
Författare: Derek Landy
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 4/5
Genre: fantasy, mysterium
Sidantal: 350











När tolvåriga Stephanie Edgleys morbror Gordon dör tänker hon inte så mycket på det. Han var visserligen hennes favoritsläkting, men han dog en fridfull död medan han gjorde det han älskade; skrev på en av sina skräckromaner.
   Men Gordons romaner visar sig vara något annat än uppdiktade historier, och detta tvingas Stephanie förstå när hon ärver sin morbrors hus och förmögenhet och plötsligt jagas skurkar med magiska krafter. Till hennes räddning kommer Skulduggery Pleasant, en detektiv med magiska krafter... som dessutom är död och består av bara ben.
   Tillsammans försöker Stephanie och Skulduggery ta reda på varför Gordon dött, vem som är skyldig och vad de är ute efter. För detta kan handla om mer än bara Stephanies familjs hemligheter, det kan handla om hela världens överlevnad...

Första gången jag såg Skulduggery Pleasant boken var för några år sedan (jag tror jag gick i sjuan eller åttan) innan jag upptäckt det underbara med science fiction och läste nästan enbart fantasty. En kompis till mig hade köpt den på bokrean och hade med sig den till skolan, och från första ögonblicket blev jag genast förälskad. Jag tjatade och bönade i dagar att få låna den av henne, men hon ville inte att jag skulle läsa ut den innan hon gjort det själv. Men hon läste så långsamt, och jag klarade inte av att vänta så länge (den var ganska ny också så på biblioteket fanns den inte heller...) så tillslut lyckades jag övertyga henne att låna mig den en enda dag så att jag inte skulle hinna läsa ut den. Jag satt uppe hela natten och läste för att hinna färdigt innan jag skulle bli tvungen att lämna tillbaka den i skolan nästa dag (tåls att påpeka att jag inte läser speciellt snabbt heller, jag ligger faktiskt en bit under medelhastighet. Märkligt va?). Och, surprise, jag älskade den!

Nu har jag alltså läst om den, för det finns inte mycket bättre än att läsa om en gammal favorit när man befinner sig mitt i en lässvacka. Landy lyckas alltid få mig att skratta och le med sina smarta, sarkastiska och coola karaktärer. Detta är verkligen min typ av humor. Stephanie och Skulduggerys dialoger är underbara, och de är två av mina toppfavoriter bland huvudpersonerna i alla böcker jag läst. Bortsett från att de är roliga så är de också smarta och handlingskraftiga, och trots att Stephanie inte vet mycket om magi och självförsvar så blir hon aldrig gnällig eller ger upp när saker och ting blir jobbiga, hon bara kämpar till sista blodsdroppen. Hon tänker själv innan hon lyder en order och hon försöker alltid hälpa andra. Ett riktigt föredöme för alla unga tjejer (och killar också) där ute jämfört med alla hjälplösa tjejer i dagens paranormal romance.

Men vid en del tillfällen blir dialogen lite väl mycket. Den är alltid rolig och genomtänkt, men ibland känns det lite som i en serietidning när hjälten och skurken står och drar elaka skämt om varandra mellan slagen i slagsmålet. Det funkar inte så i verkligheten. Om man är mitt i en strid på liv och död eller precis ska torteras så skulle jag knappast tro att man tar sig tid att håna motståndarens klädstil.
   Sen tvivlar jag också att Stephanie i verkligheten skulle få följa med på äventyret. Hon är tolv, hon har ingen träning i magi eller självförsvar och måste skyddas. Det var helt enkelt ganska korkat och oansvarigt av Skulduggery att blanda in henne och knappt försöka hindra henne från att hamn i diverse livhotande situationer.

En rolig, spännande och actionspäckad bok som är varmt rekommenderad till alla fantasyälskare!

Om man googlar lite så kan man hitta en hel massa superimponerande bilder på karaktärerna...



Jag blir så avundsjuk! Tänk att kunna teckna så fint

4 kommentarer:

  1. Hej där! Jag har skickat vidare en tag till dig, kolla in här: http://bokbeate.blogspot.se/2012/11/this-or-that-tag.html
    Hoppas du tycker den verkar rolig! :D

    SvaraRadera
  2. Blir lite sugen på att läsa om denna på svenska och ge den ett nytt försök, var inte helt såld när jag läste den på engelska.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har letat efter den här boken ÖVERALLT! Jag vill helst ha den i pocket, men ska man det finns den bara på engelska, den finns som e-bok, häftad, katonnage på svenska men INTE inbunden eller pocket! Jag har googlat och sökt men inget. Bajs. Vet du vart man kan köpa den någonstans?

    Tack på förhand!
    -Desperat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror tyvärr inte att den finns översatt i pocketform eller inbunden, själv har jag bara sett den som kartonnage :/ Men jag kan ha fel, så testa att söka på adlibris, bokus eller bokbörsen.
      Annars rekommenderar jag att prova att läsa den på engelska. Då finns den inte bara tillgänglig i alla format utan blir dessutom mycket mer givande. Det är lite knepigt i början, men man kommer snabbt in i det :)

      Radera