tisdag 27 november 2012

Skotten från vildmarken av Angela Dorsey

 
Titel: Skotten från Vildmarken
Originaltitel: Spring of the Poacher´s Moon
Serie: Gåvan #2
Författare: Angela Dorsey
Illustrationer: Jennifer Bell
Förlag: Pollux
Betyg: 3/5
Genre: hästar, övernaturligt
Sidantal: 152
 
 
Läs mer om Angela Dorsey och hennes böcker HÄR
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tolvåriga Evy bor mitt ute i vildmarken tillsammans med sin mamma, sina hästar och en hund. Hon är hemskolad och har under hela sitt liv varit i stan en enda gång. Men det är inte så illa som det låter. Evy älskar lantlivet och inte minst älskar hon att ha en flock vilda hästar precis runt husknuten. För, ja, Evy är lite speciell - hon kan nämligen tala med hästar.
   Men Evys trevliga liv hamnar i fara när tjuvskyttar härjar i skogen, en misstänksam skogsvaktare är henne i hasorna och hennes mamma håller hemligheter om både deras dåliga ekonomi och sitt mystiska förflutna.
 
Gammal favorit på återbesök! Jag mer eller mindre dyrkade Angela Dorseys Hästarnas Ängel serie när jag var lite mindre, och har varit lika förtjust i andra böcker jag läst av henne. Men det enda smidiga sättet att få tag på de här böckerna var att vara medlem i Pollux Hästbokklubb (som nuförtiden verkar heta PennyGirl... Pollux låter definitivt bättre) och när jag upptäckte att de enda polluxböckerna jag läste var Angelas insåg jag att det var dags att säga upp medlemskapet. Tyvärr innebar detta att jag inte längre fick hem mysiga och speciella hästböcker i brevlådan.
 
Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om hur alla hästböcker är så lika varandra, men att just Angela Dorseys böcker alltid har en lite övernaturlig twist. I den här serien är twisten att huvudpersonen Evy har förmågan att tala med hästar. Lite barnsligt kanske och inte speciellt logiskt, men mysigt och spännande på ett sätt som bara hästböcker för tolvåringar kan vara. Ibland behövs det lite mer lättlästa böcker mellan alla tegelstenar och då passar detta finfint. Dessutom finns det massor av fina illustrationer som lyser upp stämningen.
 
Men faktum kvarstår att storyn är ganska simpel och löser sig alldeles för lätt, att skurkarna är typsikt korkade och hjältinnan typsikt modig. Men jag ska inte klaga på Evy, hon är omtänksam, modig och smart och en bra förebild för småtjejer att se upp till. Men vänta dig inga stora, häpnadsväckande twister eller djupa karaktärer. Vill du däremot ha lite myspys mellan tegelstenarna och en originell hästbok, ta för dig!
 
 

1 kommentar:

  1. NÄMEN! Jag älskade Angela Dorseys böcker när jag var mindre! :D Har du läst 'Hästarnas ängel'-serien? HELT FANTASTISK VAR DEN :D (back in the day... jeez, now I feel old o__o)

    SvaraRadera