måndag 26 november 2012

Fruktan av Charlie Higson



Titel: Fruktan
Originaltitel: The Fear
Serie: De levande döda #3
Författare: Charlie Higson
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 4/5
Genre: post apokalyps, zombies
Sidantal: 505

Varning för spoilers för dig som inte läst de två tidigare böckerna i serien, Fienden och Farsot!







DogNut och Courtney har bott ett helt år i sitt nya och relativt trygga hem i the Tower of London. Men det har också gått ett helt år sedan de mötte Brooke och sina andra gamla vänner senast. Tillsammans med några andra vänner bestämmer de sig för att gå på upptäcksfärd i det farliga London och leta efter sina kompisar.
   Men det är inte bara hungriga vuxna som lurar i stadens mörker utan också andra barn, och en av dem, David, som kallar sig för den nya kungen, har bestämt sig för att ro åt sig så mycket makt som möjligt, oavsett konsekvenserna. Dessutom har de vuxna börjat bli smartare, och mycket, mycket hungrigare...

Äntligen börjar tidslinjen och historien vävas ihop med händelserna från första boken! Hela andra boken satt jag hela tiden och undrade var är Maxie? Var är Blue? Vad har alla de här människorna med någonting att göra? Och nu när jag satt och läste sa det liksom klick. Händelserna kom ikapp det som hände i första boken och jag kände igen massor av småsaker och personer som jag nästan helt glömt av. Jag måste säga att Higson lyckats väl med att väva ihop sina historier (men det kan vara bra att bläddra igenom första boken innan du börjar läsa för att friska upp minnet - det fick jag göra).

Sen har Fruktan samma lite irriterande problem som de tidigare böckerna: jag stör mig en hel del på den allvetande berättarrösten. Det blir rörigt och lite opersonligt och känns helt enkelt inte rätt. Sen är det något med Higsons sätt att skriva också. Det känns liksom kantigt och får aldrig något riktigt flyt. Det är kommatecken där det ska vara punkter och vice versa och det finns ingen direkt stil. Det gör visserligen ingen skillnaden när det gäller historien, men som sagt så stör det flytet i läsningen (fast detta kan bero på översättningen, jag har inte läst någon av böckerna på originalspråk så jag vet inte)
   Sen kan jag tro att det är en taktik från författarens sida också. Att texten saknar finess gör den mörka historien mer rättfram, mer sorglig och, tja, mörkare. All fokus hamnar liksom på handlingen istället för på poetiska utsvävningar. Och med den allvetande berättarrösten så har man ingen direkt huvudperson, vilket gör att man alltid oroar sig för karaktärerna och aldrig vet vem som ska dö och vem som ska leva. Men oavsett vad så tycker jag att det är irriterande.

På tal om karaktärerna så är de absolut godkända. Trots att DogNut är ganska irriterande och lite omogen så fäster man sig vid honom och håller tummarna att allt ska gå bra för honom (spoiler: det gör det inte... snyft). Jag gillade Courtney men inte lika mycket, och bikaraktärerna kom man tyvärr aldrig speciellt nära. Sen tycker jag att det fanns lite för få starka tjejer med i berättelsen. Courtney beskrivs visserligen som en riktig slagskämpe och jag uppskattar att hon är med och försvarar sig i striderna istället för att gömma sig, men hon gnäller ständigt över sin olyckliga kärlek och att hon tycker att hon är tjock. Seriöst, jorden har gått under och zombies vill äta upp henne, och hon oroar sig för att hon är tjock? Det finns en tjej som är riktigt tuff men hon har en mycket liten roll och är av någon anledning en av de få karaktärer ur vars synvinkel man inte får läsa något.

 Jag märkte precis att den här recensionen ser ganska negativ ut så jag tänkte bara påpeka att det är en bra bok. Den är spännande och realistisk (okej, det är kanske inte så realistiskt att alla vuxna blir zombies, men barnens reaktioner är vettiga och deras chans att överleva också) och karaktärerna är bra de också.


2 kommentarer:

  1. Grymt snygg framsida måste jag säga. Blev faktiskt sugen att läsa den här serien

    SvaraRadera
  2. Väntar på att tvåan ska komma hem till mig, ska få den som rec-ex men har väntat länge så hoppas verkligen de inte glömt mig :P

    Har dock inte läst ettan men de hade inte den inne som rec-ex då den är för gammal men har hört att tåvan har nya karaktärer så hoppas på att de funkar att läsa den direkt ändå :P

    SvaraRadera