lördag 17 november 2012

Filmatiseringar att se fram emot!

(klicka på den svenska titeln för att se min recension, den engelska  för att se bokens goodreads-sida)
Boken var riktigt bra, men jag var, som man oftast är, misstänksam mot filmatiseringen, för vem kan göra en zombieromans utan att få det att bli löjligt? Men nu har trailern kommit och det ser riktigt lovande ut! Tydligen ska det bli en komedi. Boken är ganska allvarlig, men jag kan definitivt tänka mig den som komedi!

Jag kan inte klä i ord hur rädd jag är att för att se den här boken som film. Boken är vacker och romantisk och full med utomjordingar, och visst, det kan jag tänka mig, men sen är det den där lilla detaljen om att Melanie och Wanda faktiskt har långa samtal med varandra inuti sitt huvud. Hur ska man visa det på en film? Berättarröster blir sällan bra, speciellt inte om de båda personerna har samma röst. Trailern ser lovande ut, men man får inte se hur samtalsproblemet har blivit löst (om det ens blivit det...)


 Till skillnad från alla andra miljoner människor (speciellt bokbloggare) så har jag faktiskt inte läst City of Bones ännu, men igår påbörjade den. Hittills är jag på kapitel fem och den verkar helt okej, men ganska lik de flesta andra paranormal böcker man ser precis överallt. Filmtrailern verkar hur som helst lovande, och ser precis lagom spännande och demonfylld ut för att passa mig.

 

Ytterligare en bok som jag inte har läst, men efter att ha sett filmtrailern blev jag väldigt nyfiken. Men den verkar rätt så rörig och om jag har förstått det rätt så är boken uppbyggd av flera löst sammankopplade noveller. Verkar lite svårt att göra en film på det sättet, men filmskaparna kanske är riktigt duktiga och gör ett mästerverk?

Tysk film baserad på en tysk bok, woho! Lite kul med något annat än amerikanskt för en gångs skull. Jag har ju faktiskt läst tyska och blev glatt överraskad när jag fattade all texten i trailern (det var inte speciellt mycket repliker). Boken har jag inte läst än, men det kanske vore värt att ge den ett försök på originalspråk?
 



Vet ni några fler bokbaserade kommande filmer som det kan vara värt att längta efter? Tispa gärna!

6 kommentarer:

  1. Ser väldigt mycket fram emot både The Host och City of Bones, men mest CoB just nu tror jag. Har nog sett den där trailern ett hundratal gånger nu, men får aldrig nog. Så awesome! :D

    Ska bli kul att se Warm Bodies också. Gillar att de gjort en komedi av den. Ser faktiskt riktigt rolig ut på trailern, men tycker nog att de avslöjar lite väl mycket. Jag har ju läst den så för mig spelar det ingen roll, men kanske lite tråkigt för de som inte läst boken..

    Hade inte hört något om Cloud Atlas innan, men den såg ju faktiskt riktigt bra ut. Lite rörig kanske, men bra. :)

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot the host (även om jag också har mina tvivel på hur man ska få till filmatiseringen då så mycket av allting pågår inne i hennes huvud) och Warm bodies också!
    Hade faktiskt inte direkt hört talat om warm bodies innan jag såg trailern för filmen, verkar kunna bli himla kul!
    Definitivt något att se fram emot!

    SvaraRadera
  3. Åh, ser fram emot alla de här! Har inte läst Warm Bodies men den verkar väldigt rolig! Det ska bli grymt roligt att se hur City of Bones och The Host blir! (:

    SvaraRadera
  4. Har inte hört talas om Warm bodies förut, den verkar bra! :)

    SvaraRadera
  5. Jag ser mycket fram emot City of Bones och Warm Bodies (även om jag inte läst boken). Vill gärna se The Host också, trots att jag inte tyckte om boken. :)

    sv: Just nu tycker jag faktiskt att det tredje omslaget är snyggast. :)

    SvaraRadera
  6. Jo man längtar verkligen tills alla dessa ommer på bio!:)

    SvaraRadera