tisdag 30 oktober 2012

Filmrecension: Alien raiders

Det är inte bara lov nu, det är dessutom Halloween! Woho! Så nu när jag har några dagar över tänkte jag att jag skulle fira Halloween genom att titta på lite skräckfilmer och sedan recensera dem här på bloggen (jag hade gärna recenserat skräckböcker också, men hittills har jag bara lyckats hitta en enda bok värdig titeln skräck).

Så, här är filmerna jag ska/kanske ska recensera (ge gärna tips på andra filmer också!):
The Cabin in the Woods
Pandorum
Alien
Event Horison
The Thing (nej, inte Stephen Kings The Thing)

Men vi börjar med Alien Raiders

Arbetsdagen är nästan slut för de anställda i den lilla staden Buck Lakes matvarubutik. De sista kunderna är precis på väg hem när sex stycken beväpnade rånare rusar in, skjuter flera både anställa och besökare och tar de kvarvarande människorna gisslan. Polisen tillkallas och snart utspelar sig ett fullfjädrat gisslandrama.
   Men rånarna verkar inte vara speciellt intresserade av butikens pengar, och de har har en läkare med sig som obducerar alla döda kroppar. För det de letar efter är inte det man väntar sig hitta i en vanlig småstadsbutik. Faktiskt är det inget man väntar sig hitta över huvud taget. Det är något fruktansvärt, något ondskefull, något... utomjordiskt.

Jag skulle inte tro att speciellt många av de som läser den här recensionen har sett, eller ens hört talas om, filmen Alien Raiders. Det hade i alla fall inte jag innan jag såg att den skulle gå på TV häromnatten (typ klockan två, jag fick spela in och titta dagen efter... varför visas alltid de bra filmerna mitt i natten?)
   Jag kan börja med att säga att den är mycket bättre än vad den låter, för det låter verkligen som en riktigt B-film. Sedan kan jag tillägga att det inte är en film för alla. Jag älskar sci-fi skräck mer än något annat när det kommer till filmer, och jag är väldigt fascinerad av gisslandraman och stockholmssyndromet, så den här filmen var ju som klippt och skuren för mig.

Det är en ganska kort film, bara ca 80 minuter, och den går inte speciellt djupt i förklaringarna. Vi får veta tillräckligt mycket för att man ska hänga med och för att man inte ska bli frustrerad av frågorna, men vi får inte allt förklarat, speciellt inte när det kommer till detaljerna. Men man förstår den stora bilden och den är tillräckligt genomtänkt för att funka.
   Så det är inte den smartaste filmen, det finns inte några tvister som får en att nästan ramla av stolen och slutet är väldigt förutsägbart. Men det är underhållande, och är inte det viktigaste när det kommer till vanliga slötittar filmer? Det är lite småläskigt, det är ganska originellt (hur många blandar rån av matbutiker med utomjordingsskräck?) och skådespelarna är riktigt bra.

Vad är då det bästa med filmen? Det varierar väl med tanke på smak, men själv tycker jag att det bästa är att den börjar med vad som verkar vara en ganska typisk thriller med typiska skurkar, men utvecklas till något helt annat. Huvudpersonerna tvingas omvärdera situationen, fundera över vem som faktiskt är fienden och om de är beredda att samarbeta med sin fiendes fiende. Den påminner lite om From Dusk till Dawn som också börjar som en typsik gislandrama film men sen byter riktning helt (ytterligare en film som inte passar alla men som jag älskar)
   Slutet sen är väl, som jag sa, ganska förutsägbart, och ett ganska typiskt skräckfilmsslut. Det är väl det enda som jag skulle velat ha lite annorlunda.

Så, förbereda dig på en underhållande men inte alltför seriös film, poppa lite popcorn och njut av lite okänt men riktigt bra filmgodis.

Trailer