lördag 15 september 2012

Mina topp fem favoritfilmer baserade på böcker

Jag har lite idétorka och bestämde mig därför för att skriva ett inlägg om filmer. För att det inte ska bli helt icke-bokrelaterat tänkte jag bara ta upp filmer som är baserade på böcker (men inte bara böcker som jag läst). Let´s get going.

1. Jurassic Park & Jurassic Park: The Lost World



 Jag växte upp med den här filmserien, såg den första gången när jag var bara fem år. Böckerna läste jag inte förren i nian och då upptäckte jag att det finns STORA skillnader i handlingen, men det spelar inte så stor roll, jag älskar ändå filmerna (inte trean dock, den är helt okej men inte lika superbra som de första två. Men så är ju inte den baserad på en bok heller). Specialeffekterna är dessutom väldigt imponerande med tanke på att filmerna har en del år på nacken.

Trailer första filmen:
Trailer andra filmen:


2. Ever After: A Cinderella story

 Ja, tekniskt sett är väl inte Askungen en bok utan en saga, men som saga så finns den faktsikt nerskriven i massor av sagoböcker och därför tänker jag härmed ta det enväldiga beslutet att den räknas endå.
   Romantiska filmer är egentligen inte riktigt my cup of tea, de brukar mest tråka ut mig och även om det kanske är lite nöje för stunden så känner jag aldrig för att se om dem. Men det är något med Ever After som jag älskar. Jag kan se den här filmen hur många gånger som helst. Kanske är det att den fina romantiska historien faktiskt är uppblandad med en del politik (okej, inte jättemycket, men det pratas lite om samhällsklasser och regenter och hur det är bra eller dåligt) och lite historiefakta om hur det var i Frankrike för något århundrade sedan.


 
3. The Time Machine från 2002 & The Time machine från 1960


Okej, jag erkänner, jag har inte läst H.G. Wells bok The Time Machine. Men jag gillade filmen tillräckligt mycket för att googla den och ta reda på att den var baserad på en bok. Jag läste också på tillräckligt mycket om boken för att veta att filmen (den från 2002) inte följer handlingen speciellt bra. Alltså satte jag mig ner och tittade på den lite äldre varianten från sextiotalet. Gamla filmer brukar inte riktigt vara min grej, men jag gillade den här (men nu var det ett tag sen jag såg den, typ några år). Behöver jag nämna att det är helcoolt att tidsresenären åker nästan en miljon år(800 000, bara 200 000 år kvar... ) in i framtiden?

Trailer till filmen från 2002:

Från 1960:

4. The Thing (nej, inte Stephen Kings The Thing, John W. Campbells The Thing)

Ytterligare än ganska gammal film (1982) vars specialeffekter slår många av dagens filmer. The Thing handlar om en utomjording som imiterar människor. Låter inte så läskigt kanske, men den här filmen är ryslig. Massor av blod och eldkastare (vem älskar inte eldkastare?). Inte heller här har jag läst boken( eller snarare novellen), men jag är lite nyfiken på den. Undrar om den är lika läskig som filmen? Sen finns det också en nygjord prequel som jag inte har sett men är nyfiken på.
Trailer

5. The Postman



Lite dystopi/post apokalyptiskt (som har fått mycket kritik, men whatever, jag är stundtals svag för b-filmer)! Om man känner mig så känns det ju självklart att nåt sånt ska vara med på listan också! En kille som vandrar runt i ett förött Amerika med sin mula och hamnar i knipa med en krigarklan. Sa jag att han har en mula? Det är tillräckligt likt en häst för att göra mig glad (ja, jag är ju en sån där hästmänniska). Har inte läst boken, men den är med på min att-läsa lista.



Nu när jag är klar med listan måste jag säga att det var svårt att komma på filmer jag sett som är baserade på böcker (men jag har säkert sätt massor av filmer som är baserade på böcker utan att jag vet om det). Jag har också märkt att typ alla filmerna på listan är väldigt gamla, vilket är lite märkligt eftersom jag för det mesta föredrar lite nyare filmer.

När vi ändå pratar film kan jag ta och nämna (och tipsa om) några andra av mina favoriter (som inte är baserade på böcker)
Avatar, cheesy story till trots
Pandorum, sci fi skräck precis i min smak
De två första Alien-filmerna (jag gillar inte den tredje, men är svag för den fjärde trots bristerna)
Terminator ett och två, speciellt tvåan
Kick-ass, superhjältefilm baserad på en serietidning
District 9, utomjordingar fastnar i Johannesburg
Chronicle, superkrafter, behöver jag säga mer?
2012, man vill ju vara förberedd...
Och sen så klart diverse olika gulliga animerade filmer i stil med How to train your dragon, Tangled, Bolt, Planet 51 och 9

Så, då har ni fått veta lite om min filmsmak: utomjordingar, science fiction, skräck, sagor, animerat, superkrafter/superhjältar och världsomspännande katastrofer. Har jag bred smak eller vad? (MEN jag tittar INTE på deckare. Aldrig.)

2 kommentarer:

  1. Åh, Jurassic Park är också en av mina favoritfilmer! Det är alltid med samma skräckblandad förtjusning jag ser på den filmen, så himla fin på ett sätt, men jag blir ändå så skrämd! Jag hade heller ingen aning om att den var baserad på en bok förrän för typ fem år sedan då jag såg att de hade den boken i min skola, så jag lånade och läste den. Gillar boken väldigt mycket, men filmen och T-rex-scenerna är fantastiska :)

    SvaraRadera
  2. Ooohhh, ÄLSKAR Ever After!! :D Den är bara såååå söt!! :D

    SvaraRadera