tisdag 25 september 2012

I dödsskuggans land av Alden Bell



Titel: I dödsskuggans land
Originaltitel: The Reapers are the Angels
Serie: Reapers #1
Författare: Alden Bell
Förlag: Mix
Betyg: 3/5
Genre: post apokalyptiskt, zombies
Sidantal: 253














Femtonåriga Temple har aldrig känt till någon annan värld än den mörka, zombieinfekterade verkligheten hon lever i. Hon är inte gammal nog för att ha upplevt den gamla, trygga världen, och eftersom hon inte upplevt den är den inget hon längtar efter heller. Hon är en överlevare, en vandrare och en jägare som drar omkring i ett förött Amerika och upptäcker dess kvarglömda mirakel.
   Men en dag när hon stannar till i en bosättning går det alldeles fel. Hon råkar döda en kille, en obehaglig typ som försökte tvinga sig på henne. Nu är hans bror ute efter hämnd. Temple flyr ut i vildmarken igen, men inget kommer någonsin bli sig likt för henne.

Det finns inte många böcker som den här, och jag skulle tro att det finns ännu färre personer som verkligen kan uppskatta den här sortens historia. Tyvärr är jag inte riktigt en av dem. För mig är den alldeles för mörk, dyster, långsam och fruktansvärt sorglig, men jag kan ändå se att texten är vacker. Om du är en lite djupare person än mig skulle du nog gilla den bättre, men själv blir jag mest deprimerad när jag läser det här. Trots att Temple pratar så mycket om mirakel så finns det liksom inga ljusglimtar. Ingen romans som man kan glädjas över, ingen bästa kompis man kan fästa sig vid, ingen humor, bara Temple och hennes dystra, djupa tankar när hon färdas över ödemarken.

Jag har bara läst en bok som klassificeras som skräck. Jag har läst många som påståtts vara skräck men som inte varit ett dugg läskiga. I dödsskuggans land är något annorlunda. Den är inte läskig på det sättet som en skräckfilm är, men det var något av tonen i berättandet som var obehagligt, som gav alldeles för tydliga bilder av kringvandrande, ruttnande zombies och död, lidande och sorg. Ibland kunde man nästan bli lite illamående (inte bara av beskrivningar av zombies utan av hela Temples verklighet) och jag rekommenderar att du inte äter någonting samtidigt som du läser.
   Detta är nästan lite märkligt eftersom just den här post apokalyptiska världen var ovanligt positiv, speciellt för att handla om zombies. Det fanns mängder av överlevande och på vissa ställen var civilisationen till och med på väg tillbaka. De överlevande var inte alls så elaka och själviska som de ofta är i den här sortens litteratur utan snarare hjälpsamma mot varandra. Men allting som hade med Temple att göra, hela hennes existens, var bara så sorgligt och mörkt.

På tal om Temple så var hon inte riktigt den där superhuvudpersonen som jag hoppats på. På bokens baksida står de att om man gillade Katniss från Hungerspelen så kommer man att älska Temple. Jag älskade inte Temple. Hon var visserligen stark och självständig och kick-ass så in i helvete, men jag tycker också att hon kändes en aning korkad. En del beslut hon tog fick mig att vilja skrika åt henne: Sluta! Om du gör så där så kommer du att DÖ!
   Vad gäller kvinnosynen sedan... inte den bästa. Temple kanske kan ta hand om sig själv, men det gäller inte resten av bokens kvinnor. I stort sett alla kringvandrare hon möter är män, och i samhällena är det männen som sköter allt som har med försvar och förådssamlande utanför tryggheten att göra och kvinnorna stannar hemma. Som sagt, inte den bästa.

Om du gillar mörk, poetisk text som kommer få dig att uppskatta ditt eget liv extra mycket, läs I dödsskuggans land. Om du vill ha något mer uppmuntrande, kanske en romans eller lite humor, håll dig långt borta.


2 kommentarer:

  1. Mycket bra recension!
    Funderar att testa på att läsa den, just för att den verkar annorlunda jämfört med de andra böckerna man läst.
    Skulle du rekommendera den?:)

    SV: Åh så underbart, för det var just det jag gjorde- jag ÄLSKADE första boken! Från slut till början..!:D

    Angående böckerna du vann i vår tävling.. Det har uppstått ett problem, och det är att Adlibris inte har inne böckerna du önskade dig :/ Så skulle du kunna vara snäll och kolla upp de böckerna igen du är intresserad av och om de finns att beställa på Adlibris. Boken du önskade dig förra gången, Uglies: Shay's Story, finns i häftat format. Så säg till om du vill ha det eller om du vill ändra :)
    Vi ber om ursäkt för missförståndet. Hoppas du kan hitta några nya böcker :)
    Ha en fortsatt bra dag!:)

    SvaraRadera
  2. SV: Jag gillar zombies men är inte så värst förtjust i mörka böcker tror jag.. Mår man dåligt av boken vill jag inte läsa den :/

    Det är lugnt :) Härligt! Vi ska försöka få allt fixat så snabbt som möjligt så det kommer på spår!^^

    SvaraRadera