torsdag 20 september 2012

Extras av Scott Westerfeld

Extras

Titel: Extras
Serie: Uglies #4
Författare: Scott Westerfeld
Förlag: Simon Pulse
Betyg: 4/5
Genre: science fiction, post apokalyptiskt
Sidantal: 399
















Tre år har gått sedan rebellen Tally Youngblood tog ner regimen, och sen dess har ingenting varit sig likt i femtonåriga Aya Fuse´s stad. Efter att bubbelskallarna försvann så slutade folk också arbeta frivilligt men tog fortfarande glatt av stadens resurser, och ekonomin var på väg att krascha. Staden tog till en drastisk åtgärd - popularitetsekonomi.
   Nu måste man vara känd för att räknas. Men Aya är nästan helt okänd, en extra, och måste arbeta och gå i skolan för att kunna leva. Som tur är har hon en plan som kommer få in henne bland stadens allra populäraste. Hon måste bara publicera en otrolig story på sin feed, en som ingen någonsin kommer att glömma. Och hon har den perfekta storyn, men innan hon vet ordet av har den utvecklats till någonting otroligt mycket större, och Aya är indragen upp över öronen.

Efter att jag läste ut De rätta av Scott Westerfeld för flera år sedan så satt jag snällt och väntade på att den fjärde och sista boken skulle översättas. Men någon smart person kom fram till att strunta i den, och nu har jag äntligen kommit över min språkbarriär och läst den på engelska istället. Kan börja med att säga att det är stor skillnad mot hur det var att läsa de första tre böckerna på svenska. All slang, alla nya ord och uppfinningar och roliga små fraser som Westerfeld hittat på känns mycket mer genuina på originalspråk. Jag älskade Ayas och de andra karaktärernas sätt att prata, och jag kan inte annat än beundra författarens uppfinningsrikedom och fantasi. Var inte alls så svårt att läsa som jag trott heller. Med alla påhittade ord så väntade jag mig att inte fatta något, men jag hängde med utan problem.

Ni som har läst de första tre delarna i serien undrar säkert: vem i hela världen är Aya Fuse? Var är Tally?
   Ja, tekniskt sett så hör Extras inte riktigt ihop med den första trilogin. Den här gången befinner vi oss i Japan, vi har nya karaktärer och en helt ny story (men oroa er inte, vi får träffa några gamla personer som känns igen från tidigare böcker). Man kan alltså lätt strunta i Extras och vara nöjd efter de första tre böckerna, men jag rekommenderar att ni ändå läser den. För den är roligt, spännande, full med coola framtidsprylar och världsbyggnad och helt enkelt underhållande.

Som i de flesta dystopiska och post apokalyptiska böcker så finns också de moraliska läxorna om vårt sätt att leva där: vår massproduktion, vår syn på kändisskap, vårt krigiska sätt, vår förstörelse av miljön, med mera. Det blir aldrig övertydligt, men det känns verkligen som att Westerfeld varit på besök på en historielektion i framtiden och använt sig av deras synsätt på vår tid. Man blir lite skamsen för alla korkade saker som vi gör och förstår att det kan komma att gå ganska så snett om vi inte aktar oss.

Huvudpersonen, Aya, är helt okej att läsa om. Hon är inte revolutionerande på något sätt, men hennes sätt att se på saker är annorlunda efter att ha växt upp i popularitetsekonomin och genom hennes berättarröst är det aldrig svårt att förstå alla märkliga framtidstermer. Man får också se en del karaktärsutveckling och lite romans.
   Men just ur romansen skulle jag gärna velat ha något lite mer äkta. Det var aldrig speciellt mycket kemi mellan Aya och hennes loverboy, och även om han var söt så kändes han en aning personlighetsbefriad.

Fler negativa saker är att jag skulle velat ha lite mer info om the Sly Girls och en viss annan mystisk grupp. Man fick i stort sett bara veta att de här personerna existerar, inte vilka de är eller varför de gör som de gör.


Bogus to Bubbly: An Insider's Guide to the World of Uglies

Uglies: Shay's Story (Uglies: Graphic Novel #1)Nu är jag jättenyfiken på den nya manga serien och såklart guiden Bogus till Bubbly. Kanske ska köpa hem någon av dess nästa gång jag bokshoppar?








1 kommentar:

  1. Kul att någon äntligen har läst den. Har varit sugen men har inte blivit av, tror nog jag ska beställa den näst gång jag köper från book depository.

    SvaraRadera