måndag 10 september 2012

Cinder av Marissa Meyer



Titel: Cinder
Originaltitel: Cinder
Serie: Månkrönikan
Författare: Marissa Meyer
Förlag: Mix
Betyg: 4/5
Genre: dystopi, science fiction, fairy tale retelling, post apokalyptiskt
Sidantal: 397













De allra flesta känner Lihn Cinder som Nya Beijings mest talangfulla mekaniker, en flicka bosatt med sin styvmor och sina två styvsystrar. Få vet om hennes stora hemlighet: hon är en cyborg.
   Som cyborg saknar hon rättigheter. Allt hon tjänar går till hennes elak styvmor Adri, och på den senaste tiden har hon lagt alla pengar Cinder tjänat på att förbereda sina två biologiska, och mänskliga, döttrar till den stora årliga balen där ingen mindre än prins Kai kommer att närvara.
   Men Cinders personliga problem är ingenting mot de globala problem som drabbat hela världen. En dödlig pest härjar och inget botemedel har ännu lyckats tas fram, och till råga på det så hotar den lunariska drottningen från Månen med att starta krig mot hela jorden.
   När prins Kai kommer till Cinders marknadsstånd för att få hjälp att laga en trasig android dras hon ohjälpligt in i det Östra Samväldets politik och hamnar i livsfara.

Min första lästa fairy tale retelling! Woho! En fin introduktion till en för mig ny genre, jag kan knappt vänta tills uppföljaren Scarlet kommer ut.

Det som jag gillade mest med Cinder måste vara världsbyggnaden. Efter det fjärde världskriget har jordens världsdelar slagit ihop till sex olika riken istället för hundratals länder och vi får en tydlig inblick i hur denna framtida verklighet fungerar sig. Allting utspelar sig i Nya Beijing (gamla Beijing förstördes i kriget) och Meyer har lyckats skapa en sprudlande verklig stad. Tack vare att vi ser allt genom cyborgen/mekanikern Cinders ögon får vi dessutom en extra tydlig inblick i hur tekniken fungerar och trots att det aldrig är några konkreta förklaringar på vad ett comm eller ett interface eller en nätskärm är för något så är det aldrig några problem att första och fascineras av Meyer fantasi.

Men det är inte det bästa. Det bästa är att det finns ett kungarike på Månen. Ett kungarike på Månen! Detta kanske låter jättebarnsligt men det påminner mig hur mycket som helst om Sailor Moon som jag älskade när jag var liten. Dessutom har månmäniskorna superkrafter. Hur coolt är inte det?

Som ni förstått så älskade jag världsbyggnaden, men hur ligger det till med resten av boken? Till att börja med kan jag säga att ni inte ska förvänta er alltför mycket Askungen, trots att det är en återberättelse av den klassiska sagan. Lite av sagostämmningen finns där, och det finns en elak styvmor och två styvsystrar och en bal och en tappad sko, men bortsett från de viktigaste sakerna så påminner inte Cinder alltför mycket om Askungen.

Till karaktärerna sedan. Cinder och Kai är berättarna, men Cinder är huvudpersonen och står för större delen av berättandet. Romansen dem emellan är tack och lov ingen insta love med massor av jag-kan-inte.leva-utan-dig-prat utan den utvecklas hela tiden även om attraktionen finns där från början. Kemin mellan dem är gullig och de passar bra ihop men... det finns inget unikt med dem. Cinder är tuff och modig och samtidigt feminin och Kai är en stark ledare och romantisk och de är jättetrevliga karaktärer båda två, men det finns inget speciellt minnestvärt med någon av dem. Samma sak gäller Meyers skrivsätt, inget som är extra bra eller minnesvärt.

Sedan måste jag nämna twisterna också. Vissa saker var lätta att gissa (spoiler! Att lunarinnvånarna tog viruset till jorden, att prinsessan Selene var vid liv och att Doktor Erland kom från Månen) och de listade jag ut i stort sett vid första ledtråden. Men det hände en sak i näst sista kapitlet som var bland det sista jag väntat mig, något som faktiskt fick mig att bli riktigt chockad. MEN jag tänker inte avslöja vad. Vill ni veta får ni läsa boken, för den är riktigt, riktigt bra och förtjänar en stark fyra av fem i betyg.


Boktrailer:

5 kommentarer:

  1. Åh är fett sugen på att läsa Cinder!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag är sugen på att läsa Cinder!! Den står högt upp på "måste ha listan" :) Den åkte högre upp efter din recension :)

    SvaraRadera
  3. Måste läsa denna snart! Den verkar så bra :D

    SV: Haha, det är så kul att rita ^^ Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Nej nu är det dags ta tag i den där, verkar så himla bra!:)

    SvaraRadera
  5. Vill med läsa denna, verkar så bra!

    Ja jag får nog ta och hugga tag i boken imorgon, ska bli kul att läsa den! Så tack så hemskt mycket för vinsten! :)

    SvaraRadera