torsdag 2 augusti 2012

De vandrande Städerna av Philip Reeve


Titel: De vandrande Städerna
Originaltitel: Mortal Engines
Serie: Hungry City Chronicles #1
Författare: Philip Reeve
Förlag: Natur och Kultur
Betyg: 5/5
Genre: dystopi, post apokalyptiskt, steampunk
Sidantal: 358












Tom Natsworthy må vara en föräldralös tredjeklassens historikerlärling, men han har stora drömmar. Han vill bli som sin stora idol, Valentine, och resa ut på äventyr i hela världen för att kunna stödja sin stad, London.
   Hans stora chans tycks dyka upp när en mystisk, vanställd flicka vid namn Hester Shaw försöker mörda Valentine och Tom lyckas stoppa henne, men det hela slutar inte alls som han väntat sig. Istället för ära och berömmelse blir han nerknuffad från London - av Valentine själv! Nu är han fast ute i ödemarken med den ilskna Hester och ser sitt hem försvinna i fjärran, och om han någonsin vill ta sig hem igen måste de lära sig samarbeta.
   Samtidigt är Katherine, Valentines dotter, kvar i London, och efter att ha sett sin pappa nära på bli mördad är hon fast besluten att ta reda på varför. Men hon hade aldrig kunnat ana vad hon skulle få reda på...

Jag kan inte klä i ord hur mycket jag älskar den här boken. Den står högst upp i min lista över personliga favoriter (tillsammans med de tre andra böckerna i serien), en plats de verkligen förtjänat. Philip Reeve är en fantastisk författare. Jag säger bara, den killen har fantasi så det både räcker och blir över. Världen är uppbyggd från minsta detalj, och en av de saker som jag älskar med de här böckerna är att man som läsare verkligen får en chans att upptäcka den. Tack vare att man får följa både Tom och Katherine gör det att man får undersöka själva London i detalj genom Katherines ögon, men också resten av världen genom Toms.

Tom är dessutom en ganska naiv kille, vilket gör att det är mycket han inte vet och förstår om världen han lever i. Samtidigt som han utvecklas och tvingas se vad som är rätt och fel så ger det också läsaren en chans att upptäcka tillsammans med honom. Att han sedan är historiker tycker jag var riktigt smart gjort. Eftersom han spenderat så mycket tid i ett museum och är så intresserad av historia får man reda på vad som hänt med vår civilisation utan att det blir en massa stel infodumping.

Något annat som jag verkligen uppskattar är att inget målas upp som svart eller vitt, rätt eller fel. Som läsare förstår man så klart att den kommunala utvecklingsläran (att städerna äter upp varandra för att överleva) är väldigt, väldigt fel och ställer sig genast på rörelsemotståndets sida. Men med Tom som huvudperson tillåts man inte hata de vandrande städernas innvånare, för han är så söt och rar och en av dem. Istället tvingas man se att goda människor kan vara felinformerade till att göra onda saker. Ingen människa i den här boken är helt god eller ond utan har djup och anledningar till allt de gör, vare sig de är bra eller dåliga saker.
   Och karaktärerna, jag älskar dem. I femtonåriga Tom känner jag verkligen igen mig (trots att jag är tjej) och jag förstår alla hans osäkerheter och tvivel och tycker helt enkelt om honom. Han är en sådan underbar person. Hester sedan, hon är en sådan som man behöver lite tid för att förstå sig på, men som man sedan lär sig att älska och sympatisera med.

Jag skulle kunna fortsätta prata om den här boken i evigheter, men misstänker att det nog skulle göra mer ont än gott. Istället tänker jag avsluta med att säga: läs den. Snälla.

2 kommentarer:

  1. Har varit nyfiken på den här bokserien i en kortare evighet, så ska försöka läsa den någon gång i höst!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om den där boken! Läste den för massor med år sedan, men kom aldrig för mig att plocka upp fortsättningen. Det måste jag verkligen göra!

    SvaraRadera